Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Viesti
Julkaisija
Kristel
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viesti:

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

#91 Viesti Kirjoittaja Kristel » To Marras 13, 2008 4:43 pm

Silja kirjoitti:En muista/tiedä, onko tästä puhuttu aikaisemmin, mutta: Olisiko mahdoton idea, että yhdelle rodulle olisi useampi tuomari? Toinen tuomaroisi esim. urokset ja toinen nartut ja jommalle kummalle jäisi sitten ROP-valinta. Tai sitten yksi tuomari tuomaroisi vain vaikkapa suurikokoisen AVO-luokan ja joku toinen pienemmät luokat? En ole vielä ehtinyt ajatella asiaa käytännössä, mutta ainakin IRL-maailmassa tätä toteutetaan.
En ole kuullutkaan, että näin tehtäist IRL :o . Mutta mun mielestä on kuitenkin helpompaa ja selkeempää jos on vain yks tuomari yhelle rodulle. En usko, että yhden rodun tuomarointi saattaisi olla niin aikaa vievä, että siihen tarvittaisiin kaks tuomaria. (:
Virtuaalikennel Suklaanapin on lopettanut toimintansa.

Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

#92 Viesti Kirjoittaja Henji » To Marras 13, 2008 4:45 pm

^ Mä oon samaa mieltä. Virtuaalimaailmassa kuitenkin toiset tuomarit vetelevät toisinaan jopa muutamaa roturyhmää kokonaan yhdestä KV -näyttelystä, niin eiköhän sitä yksi henkilö yhdestä rodusta selviä. ;)

Silja

#93 Viesti Kirjoittaja Silja » To Marras 13, 2008 5:09 pm

Niin, toisinaan vielä löytyy joku niin ahkera.

Mutta esimerkiksi saksanpaimenkoirat, pitkäkarvaiset colliet, bordercolliet ja belgianpaimenkoirat ovat useasti ilman tuomaria vielä VIP:n jälkeenkin, kun kukaan ei halua niitä tuomaroida. Näissä roduissa on yleensä aina 60-70 koiraa, joten tuon osallistujamäärän jakaminen suunnilleen puoliksi saattaisi houkutella tuomaroimaan näitä isoja rotuja.

// Pitkäkarvaisia collieita IRL-näyttelyissä seuranneena olen törmännyt siihen, että ainakin junnu- ja veteraaniluokille on jouduttu joskus ottamaan oma tuomari. Ja sitten erkkareissa, joissa osallistujamäärät ovat usein suuria, on nartut ja urokset jaettu erikseen.
Ei kukaan muu voi meille antaa tilaa unelmiin, syytä rakkauteen
Ei onni tuu, se täytyy kantaa näihin huoneisiin yhä uudelleen

Timberwolf
Höpsö veitikka

#94 Viesti Kirjoittaja Timberwolf » To Marras 13, 2008 5:21 pm

Mä muistan ehdotelleeni tota joskus tuomareille, kun aloittelin virtuaalisten näyttelyiden pitoa. Eivät kannattaneet silloinkaan.

Ihan järkevältähän se kuulostaisi, mutta tuskin toteutettavissa URL? Lähinnä sen takia, että kahden eri tuomarin taidot ja kokemus voivat vaihdella runsaastikin ja tulisi vähän ristiriitaa tulosten kanssa.
Kuva

Vuoden avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017
Vuoden lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010
Vuoden kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017
Vuoden avatar 2015
Vuoden liitonpitäjä 2017

Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

#95 Viesti Kirjoittaja Henji » To Marras 13, 2008 5:23 pm

Mä voisin muuten otella noita sakuja ja pk sekä bordercollieta, mutta niitä on virtuaalimaailmassa kohtuullisen paljon ja monilta löytyy joku kyseisen rodun edustaja, niin iteltäkin noita kolmea edellä mainittua. Mutta noilla roduilla tosiaan tilanne on toisinaan auki tuomarin kannalta. Sama tilanne alkaa hiljalleen olla sammareilla ja huskeilla..

Erika---

#96 Viesti Kirjoittaja Erika--- » Pe Marras 14, 2008 7:09 pm

En minäkään haluaisi että kaksi tuomaria samassa rodussa, kyllä yksi tuomari per on ihan hyvä. Uskoisin että kukaan joka tuomariksi on halunnut, ei ala kitisemään että koiria on niin paljon että tarvitaan kaksi tuomaria :)

Niia
Le-ppä-ker-ttu

#97 Viesti Kirjoittaja Niia » Su Marras 16, 2008 2:17 pm

(Blogissani kohtalaisen laaja postaus aiheeseen liittyen.)

Eikö tuomarien koulutusysteemiä voisi uusia? Esimerkiksi VRL:n puolella näyttelytuomariksi haluavat pääsevät ensin tuomarikokeilaksi ja he saavat asiantuntijoiden (=rakenteesta ja roduista eniten tietävät harrastelijat) opastuksella opetella tuomarointia foorumin suljetulla alueella. Kynnys hakea tuomariksi olisi ehkäpä matalampi, kun tuomarointia ja sääntöjä saisi harjoitella omaan tahtiin muiden opastuksella, eikä vain 'kylmiltään' yrittää tehdä tuomarikoetta. Lisäksi tuomarikokeita tarkistavien ihmisten ei tarvitsisi hylätä 99%:ia hakijoista, koska he todennäköisesti oppisivat säännöt ja tuomaroimisen paremmin opettelemalla taitoja yhdessä.

Tuomariksi pääseminen saattaisi kestää hieman kauemmin, mutta uskoisin että se on vain pieni miinuspuoli hyötyihin verrattuna.

Minnea
Kanada

#98 Viesti Kirjoittaja Minnea » Su Marras 16, 2008 2:20 pm

Henji kirjoitti:^ Mä oon samaa mieltä. Virtuaalimaailmassa kuitenkin toiset tuomarit vetelevät toisinaan jopa muutamaa roturyhmää kokonaan yhdestä KV -näyttelystä, niin eiköhän sitä yksi henkilö yhdestä rodusta selviä. ;)
No mä harrastan tuota muutaman roturyhmän ottamista välillä :mrgreen:
Mutta voin kyllä sanoa, että yhtä rotua tuomaroi useampi tuomari. Aika usein esmes sammareista tuomaroi yksi vaikka JUN-luokan ja toinen muut luokat. Cotoneissakin on tehty tällaista jakoa.
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä

Nath
Höpsö veitikka

#99 Viesti Kirjoittaja Nath » Su Marras 16, 2008 7:36 pm

Niia kirjoitti:Eikö tuomarien koulutusysteemiä voisi uusia? Esimerkiksi VRL:n puolella näyttelytuomariksi haluavat pääsevät ensin tuomarikokeilaksi ja he saavat asiantuntijoiden (=rakenteesta ja roduista eniten tietävät harrastelijat) opastuksella opetella tuomarointia foorumin suljetulla alueella. Kynnys hakea tuomariksi olisi ehkäpä matalampi, kun tuomarointia ja sääntöjä saisi harjoitella omaan tahtiin muiden opastuksella, eikä vain 'kylmiltään' yrittää tehdä tuomarikoetta. Lisäksi tuomarikokeita tarkistavien ihmisten ei tarvitsisi hylätä 99%:ia hakijoista, koska he todennäköisesti oppisivat säännöt ja tuomaroimisen paremmin opettelemalla taitoja yhdessä.

Tuomariksi pääseminen saattaisi kestää hieman kauemmin, mutta uskoisin että se on vain pieni miinuspuoli hyötyihin verrattuna.
Tämä voisi toimia, mutta karsastan ajatusta ihan jo sen vuoksi, ettei tässä välttämättä ihan kaikkea haluta plagioida hevospuolelta; minä en vain yksinkertaisesti halua, että koirapuolesta tulee yhtä "suljettu" kuin hevospuolesta.
Minusta on myös vähän hömelöä, että tuo foorumialue on suljettu: jos se olisi avoin kaikille, myös tuomariksi haluavat pääsisivät katselemaan, mitä niihin tuomarointihommiin nyt oikeasti vaaditaan. Hevospuolella en juuri ymmärrä tätä "klikkiytymistä", vaikka tuon alueen avoimmuus voisi antaa tietoa myös niille tuomariksi aikoville tai muuten vain asiasta kiinnostuneille.

Minusta nykyinen koulutussysteemi on suhteellisen toimiva, mutta toki parannettavaa olisi. Minä kaipaisin lähinnä jotain opasta teoriaosuuden suorittaneille, koska sitä on "pikkasen" hoomoilasena, kun tulee sen ekan ryhmän tuomaroinnin vuoro, ja ohjeistusta ei juurikaan ole annettu eikä sitä ole olemassa. VFCI:n sivuilla olevat laatuarvostelusanojen antoperusteet ovat näin tavistallaajan silmiin epäselkeät ("rodulleen tyypilliset piirteet"? "rakenteellinen virhe"? Mikä määritellään "selkeäksi virheeksi"?), eikä missään ole myöskään ohjeistusta siitä, missä järjestyksessä mikin asia pitäisi ensin tehdä. Minä jouduin tuossa ihan joku aika sitten tuomaroimaan ensimmäisen kerran RYP-kehään menijät, ja ihan suoraan sanottuna mulla ei ollut hajuaaan siitä, millä perusteella kehään menijät pitäisi tuomaroida ja millä perusteella juuri joku koira on RYP-1, toinen taas RYP-2 jne. En myöskään tiennyt, pitääkö VET-, tai PEK-koiratkin lempata omiin RYP-kehiinsä.

Kettu joku aika sitten kyllä lupasi uudistuksia VFCI:n sivuille näyttelysääntöjen osalta, ja se on hyvä, koska en usko olevani ainoa, jolle tuo sijoitusten jako, terminologia ym. on vielä epäselkeää. Minä kun en ole IRL päässyt edes käymään näyttelyissä, niin voisin sanoa kahlaavani ihan sumussa tässä asiassa. Myöskään netistä en ole etenkään kunnon terminologiaopasta löytänyt mistään. Rotumääritelmässä kuonon pitää olla milloin kiilamainen, tylppä, kettumainen etc., tai pään pitää olla kuiva, kulmaukset siinä ja siinä asteessa, ja voi peeveli, että tällainen terminologiaa tietämätön on ihan pihalla noista kaikista.

Niia
Le-ppä-ker-ttu

#100 Viesti Kirjoittaja Niia » Su Marras 16, 2008 8:14 pm

Nath kirjoitti:Minusta on myös vähän hömelöä, että tuo foorumialue on suljettu: jos se olisi avoin kaikille, myös tuomariksi haluavat pääsisivät katselemaan, mitä niihin tuomarointihommiin nyt oikeasti vaaditaan.
Siinä on se etu, että myös ei-niin-tietävät uskaltavat siellä reilusti kysyä, koska ei ole pelkoa että koko virtuaalikoiramaailma saa lukea tyhmiä kysymyksiäsi. Ei ole kivaa, jos yrittää kysyä jotain muille itsestään selvää juttua, muut naureskelevat sinulle ja kun pääset vihdoin tuomariksi, sinut on jo leimattu tietämättömäksi ja osaamattomaksi. Kun leiman saa otsaansa, siitä ei hevillä eroon pääse, ikävä kyllä. Ihmiset ovat raakoja. En väitä, että näin välttämättä tapahtuisi, mutta kokemuksia on siitä, kuinka ihmiset osaavat olla äärimmäisen ilkeitä.

Jonkinmoinen sääntöopas varmasti voisi toimia hyvin ja ajaa asiansa, mutta siinä on sitten se, että kuka niin kattavan step-by-step -oppaan osaa vääntää esimerkkeineen kaikkineen niin että sen tyhmempikin ymmärtää?

Nath
Höpsö veitikka

#101 Viesti Kirjoittaja Nath » Su Marras 16, 2008 8:16 pm

^
Minä olen nähnyt täällä kyllä todella typeriä kysymyksiä aina välillä, ja onopa niitä kait omastakin susta tullut, mutten muista kenenkään erityisemmin naureskelleen noille kysymyksille täällä koirapuolella ;) Muutenkin mulla on koirapuolen porukoista auttavaisempi kuva kuin hevospuolen.

Minnea
Kanada

#102 Viesti Kirjoittaja Minnea » Su Marras 16, 2008 8:18 pm

Niia kirjoitti:Siinä on se etu, että myös ei-niin-tietävät uskaltavat siellä reilusti kysyä, koska ei ole pelkoa että koko virtuaalikoiramaailma saa lukea tyhmiä kysymyksiäsi.
Btw tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa ;)

Näyttelysääntöjen esittämistä voisi tietenkin hieman yksinkertaistaa (esim. en alkuun tajunnut kilpailuluokkien sijoitusmenetelmää, joten en käyttänyt niitä ollenkaan alkuun tuomaroidessani).
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä

Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

#103 Viesti Kirjoittaja Eros » Su Marras 16, 2008 8:24 pm

Niia kirjoitti:
Nath kirjoitti:Minusta on myös vähän hömelöä, että tuo foorumialue on suljettu: jos se olisi avoin kaikille, myös tuomariksi haluavat pääsisivät katselemaan, mitä niihin tuomarointihommiin nyt oikeasti vaaditaan.
Siinä on se etu, että myös ei-niin-tietävät uskaltavat siellä reilusti kysyä, koska ei ole pelkoa että koko virtuaalikoiramaailma saa lukea tyhmiä kysymyksiäsi. Ei ole kivaa, jos yrittää kysyä jotain muille itsestään selvää juttua, muut naureskelevat sinulle ja kun pääset vihdoin tuomariksi, sinut on jo leimattu tietämättömäksi ja osaamattomaksi. Kun leiman saa otsaansa, siitä ei hevillä eroon pääse, ikävä kyllä. Ihmiset ovat raakoja. En väitä, että näin välttämättä tapahtuisi, mutta kokemuksia on siitä, kuinka ihmiset osaavat olla äärimmäisen ilkeitä.
Juuri tämän takia minä suhtaudun varauksella tähän foorumiin yleensäkin. Koska kun sen tyhmän leiman saa niin sitä kannetaan sitten aika pitkän aikaa.

vfcituomarikoe@gmail.com osoitteeseen saa aina lähettää kysymyksiä jos joku asia on epäselvä ja me Marikan kanssa silloin vähän juteltiin tuosta tukiopetuksesta tuomarikokelaille, jos sille olisi tarvetta. Ja lisäksi olen jo lähettänyt tuomarikokeilla ensimmäisen leikkimielisen testin koiran anatomiasta ja nyt seuraavana olisi tarkoitus tehdä samantyyppinen testi pään eri osista. Jotkut ehdottivat sen lisäämistä itse kokeeseen mutta sitä en näe fiksuksi tällä hetkellä, kun koe on muutenkin suht vaativa monelle kokeilijalle.

Timberwolf
Höpsö veitikka

#104 Viesti Kirjoittaja Timberwolf » Su Marras 16, 2008 9:37 pm

Minnea kirjoitti:Btw tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa ;)
"... on vain tyhmiä kysyjiä."

Ei ehkä, mutta monesti tunnutaan ajattelevan näin. Syyllistyn kyllä itsekin siihen, että pyörittelen täällä silmiäni joillekin omasta mielestäni älyttömille kysymyksille, mutta en kyllä jälkeenpäin muista kysyjää, enkä myöskään muista leimanneeni ketään yhden (tai parin) kysymyksen takia.

Olisiko muuten mahdollista saada VFCI:n sivuille /muualle piirroskuva mahdollisimman geneerisestä koirasta ja kuvaan olisi sitten osoitettu jotain ylä- ja alalinjoja, otsapengertä ja muuta? Jos tuollainen on jo, niin hyvä, mutta itse en muista nähneeni tälläistä. Kyllähän suurimman osan noista pystyy päättelemään, mutta aina ei vain voi olla varma ja siinä menee ikä ja terveys, kun lähtee googlettelemaan jokaista vähänkin epävarmaa termiä.
Kuva

Vuoden avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017
Vuoden lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010
Vuoden kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017
Vuoden avatar 2015
Vuoden liitonpitäjä 2017

noel
Pahempi floodari

#105 Viesti Kirjoittaja noel » Su Marras 16, 2008 9:40 pm

Noita näyttelysääntöjä voisi ainakin minun mielestäni vielä vähän hioa, kuten myös sen myötä tuota tuomarikoetta. Koe on ainakin omasta mielestäni ehkä hieman turhan vaikea, eikä kohta sitten osaavia tuomareita olekaan. Sitä huomaa helposti, mille roduille on eniten tuomareita. Ja monet tuomareista haluavat yleensä mieluummin kilpailla kuin tuomaroida jotta saisivat koirilleen tuloksia, jolloin yksi sen rodun tuomareista joudutaan jättämään pois tuomarilistalta ja tälloinhan tuomareita rodulle on yksi vähemmän. Tämä on siis vain minun kantani, että sääntöjä voisi hieman hioa...

Vastaa Viestiin