Kysymyksiä 2

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Viesti
Julkaisija
Janina
Höpsö veitikka

Re: Kysymyksiä 2

#61 Viesti Kirjoittaja Janina » Ke Marras 28, 2012 8:50 pm

Ite taas oon aivan eri mieltä Shadyn kanssa, enkä oo koskaan myöskään ymmärtänyt käyttöluokan tarkoitusta, niin IRL kuin URL. Tai sit oon vaan missannut jotain oleellista. Mut sillai lähtökohtaisesti en ymmärrä, miten koiran käyttöpuolen saavutukset vaikuttavat arvosteluun koirien kauneuskilpailussa niin radikaalisti, että niitä varten pitää olla oma kilpailuluokka... o_O
Shady kirjoitti:Sen lisäks olishan se aika älyvapaata arvostella 10kk ja 10v samassa luokassa.
Laatuarvostelun kannaltahan ikäeroilla ei ole mitään merkitystä, ja kilpailuluokan kannalta merkitys on... öh? Kyllähän niitä täysin eri-ikäisiä koiria arvostellaan paras uros ja -narttu -kehissä sekä ROP-kehässä? Mä luulen että jos vaan koirien iät tai kilpailuluokat on merkitty sivuille, jokainen tuomari tajuaa että junnu ei voi olla sen kehittyneempi siellä valioluokassa. Yhtä näyttävä se ei ehkä ole kuin loppuun asti kehittynyt aikuinen valio, mutta kyllä mä uskon että tuomarit osaavat suhteuttaa. Ainakaan itellä ei olis mitään ongelmaa sijoittaa lupaavaa junnua aikuisen koiran ohitse valioluokassa.

Shady
Pohjasakan hämmentäjä
Viesti:

#62 Viesti Kirjoittaja Shady » Ke Marras 28, 2012 8:54 pm

Ei se tunnu kaikille olevan niin helppoa. Ite oon parin noutajan kanssa tehnyt kokeiluja aina välillä välillä JUN-VAL-KÄY ja kyllä sen on heti huomannu, että on väärä luokka sille koiralle. Yks pärjää junnuissa, mutta saa huonompaa heti esim KÄY luokassa, yks pärjää KÄY luokassa, mutta saa huonompaa heti VAL tai JUN luokassa. Ja niin edelleen. Eli kyllä, sillä luokalla tosiaan on väliä ainakin näissä virtuaalisissa kauneuskilpailuissa.
Vuoden Kasvattaja 2013
Vuoden Ratamestari & Tuomari 2013
Vuoden Kennelinpitäjä, Pokaalikahmija & Aktiivikasvattaja 2014
Vuoden Liitonpitäjä 2015
Vuoden Kennelinpitäjä, Ratamestari, Aktiivikasvattaja & Liitonpitäjä 2016
Vuoden Pokaalikahmija, Ratamestari, Ulkoasuntekijä & Aktiivikävijä 2017
Vuoden Liitonpitäjä, Pilkunviilaaja & Ulkoasuntekijä 2018

VFCI - Käräytys - KultsuRinki

Indy
Vuohenruokaa
Viesti:

#63 Viesti Kirjoittaja Indy » La Joulu 01, 2012 6:12 pm

Onko vDY toiminnassa enää?
Kuva

Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

#64 Viesti Kirjoittaja Henji » To Joulu 06, 2012 11:53 pm

Twiggy kirjoitti:Valioveteraanitkin valioluokkaan.
Nöyy!

Saman sivun junnuvalioluokassa -keskusteluun sen verran, että osalla koirista ei sivuilla ole merkintää iästä. Siinä mielessä ent. junnukoira voi hävitä paljonkin saman luokan aikuiselle valiolle. Tämähän tosin on vain ikää lisäämättömän omistajan ongelma, mutta piti mainita.

Silja
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset

#65 Viesti Kirjoittaja Silja » Ke Joulu 19, 2012 9:30 pm

Mä oon miettinyt jo jonkun aikaa, että mikä trendi tää on, että koirakoiden osallistumisoikeutta ei tarkisteta ollenkaan? Muutama kisajärjestäjä tuolla tuomareita kaivataan -topikissa on suoraan ilmoittanut, että koiria ei tarvitse tarkastaa ollenkaan ja oon nähnyt monia kisoja, joissa hylkyjä ei ole ollut ollenkaan. Eli siis käykö nää kisajärjestäjät itse läpi osallistujat vai sattuuko mun järjestämiin ja tuomaroimiin kisoihin aina vaan lähes joka luokkaan syystä tai tosesta hylättäviä koirakoita. Jos ja kun näin ei ole, niin miksi niitä koiria ei sitten tarkisteta ja missä kohtaa lajien säännöissä tällainen toiminta sallitaan?

Eli teenkö mä aina ihan turhaa työtä, kun käyn joka koiran läpi ja tarkistelen niiden tulokset ja säkäkorkeudet (ja mahdollisesti vielä siirrän ne oikeaan luokkaan, jos on tarvetta), jos joku muu vaan copypasteaa osallistujat arvontakoneeseen suoriltaan ja nää tulokset on ihan yhtä pätevät?
Ei kukaan muu voi meille antaa tilaa unelmiin, syytä rakkauteen
Ei onni tuu, se täytyy kantaa näihin huoneisiin yhä uudelleen

Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

#66 Viesti Kirjoittaja Juinttu » Ke Joulu 19, 2012 9:45 pm

^ Mä en oo tarkastanut enää johonkin aikaan ainakaan tokossa ja agissa osallistujia. Tiedän että se on tyhmää ja mun syytkin sille on ontuvat:
- mun kone on niin hidas, että voin avata kerralla maksimissaan noin viisi sivua, odotella minuutin että ne latautuu ja yrittää käydä ne läpi
- järjestän kisoja niin lyhyellä aikavälillä (esim. anon 17.12., kisa lisätään kalenteriin 18.12. ja vip on jo 19.12.), jolloin luokkasiirtoja ei todennäköisesti ehdi tulla (ja mä en ymmärrä ylipäätänsä ideaa ilmoittaa VOI-luokkaan koira jolla on oikeudet AVOon, siinäs tunnet piston sydämessäsi kun koiran kisakalenterissa on jotain mätää)
- osallistujien tarkistaminen vaan maistuu niin puulta, mun kaikki into kisojen järkkäämiseen menis sillä hetkellä jos joku sanois että ne on PAKKO tarkistaa
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!

Kirsi
Höpsö veitikka

#67 Viesti Kirjoittaja Kirsi » Ke Joulu 19, 2012 10:15 pm

Mä en paljon kisoja järkkäile, mutta aina oon luokat tarkistanu. Mun käsittääkseni ne on "pakko" tarkistaa sääntöjen mukaan suurinpiirtein kaikissa lajeissa, en ymmärrä mikä ongelma siinä on. Jos ei itse viitsi sen vertaa tehdä, niin eiköhän niitä muita tuomareita löydy. Mua itseäni ärsyttää tuomarien laiskuus tosi paljon, koska mulle on käyny pari kertaa sillee, että oon unohtanut päivittää mun kisakoodit ja joku koira on saanut luokkasiirron kuukausia sitten enkä ole huomannut, kun se ei saanut mistään hylkyjä.
Kuva It's always darkest before the dawn.

Nath
Höpsö veitikka

#68 Viesti Kirjoittaja Nath » Ke Joulu 19, 2012 10:49 pm

Komppaan Kirsiä. Silloin kun mulla oli tapana järkätä ahkerammin kisoja tein usein vieläpä niin, että siirsin koiran oikeaan luokkaan mikäli se oli minun kisojeni aikana ehtinyt saada luokkasiirtoon oikeuttavat tulokset - olkoon tämä sitten vaikka sitä asiakaspalvelua, mutta kaikista eniten minua on ärsyttänyt hylätä koiria sen takia, että se on väärässä luokassa. Omistajakaan ei aina hoksaa tehdä luokkasiirtoilmoitusta, ja on ikävää hylätä koira vain tämän takia. Loppupeleissä tuo osallistumisoikeuksien tarkistaminen iän, sä'än kuin tulosten osalta on niin pikku juttu, että en ymmärrä mitä hankalaa siinä on. Kyllähän se voi olla uuvuttavaa, jos koiria on paljon/kisoja tiuhaan tahtiin, mutta jos ei viitsi edes tuon vertaa tehdä.... Sitten siellä on ne muutamat sesset, jotka vetää 1-tuloksia sylikaupalla, kun niiden tilalle olisi voinut ottaa muitakin koiria palkinnoista kisaamaan (kyllä, olen joskus tehnyt myös niin, että osallistujia tarkistaessani ENNEN VIPiä olen siirrellyt koiria oiekisiin luokkiinsa ja ottanut mukaan koiria, jotka on ilmoitettu mutta jotka eivät ole aiemmin mukaan mahtuneet).

Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

#69 Viesti Kirjoittaja Sparkle » Ke Joulu 19, 2012 11:06 pm

Kaikilla ei valitettavasti oo jatkuvasti käytettävissä sellaista ultrahypernopeaa ja luotettavaa nettiyhteyttä, eikä mun mielestä nettiyhteyden nopeus sais tähän harrastukseen niin paljoa vaikuttaa, kun eihän tämä käytännössä ole mitään nopeuskilpailua vaikka netin käyttömahdollisuus on se kaiken määräävä osa juuri tätä harrastusta.
Koitapa sitten harrastaa korkeasti ja tavoitteellisesti virtuaalikoiria ilman kilpailuja (= ja tuloksia).

Mulla itelläni ei tällä hetkellä oo käytössä millään tasolla kehuttava nettiyhteys ja se on kyllä näkynyt kisanjärjestämisessäkin. Näillä yhteyksillä ollaan kuljettu jo pidempään ja melko niukat mahikset on käyttää enää nopeampia nettilankoja. Siinä kohtaa, kun kisassa on 50+ osallistujaa, sanon heti suoraan tuomarinhakutopassa/-viestissä, että koirien tarkistelu ei suinkaan ole pakollista. Ihan myötätunnosta sanon näin.
En kiellä tarkistamasta. Jos oma moraali sanoo, että minä en tuomaroi koskematta koiraan sivuun, i'm ok with dat, anna mennä.
Mun kisoissa on myös olleet kovin lyhyet vipit: harvemmin se koira on ehtinyt seuraavaan luokkaan siinä ~20h sisällä edetä, ja mun mielestä ne pari hylkyä 60 osallistumisen joukossa on mellllko pieni osa.
Ps. paimennusviikon joka kokeessa tarkistettiin koirakot. Olen myös tarkistuttanut ja tarkistellut aina myös niitä paimennuksien perusratoja, koska ei olis soveliasta päästää väärää rotua sisään. Agissa toki pitäisi aina olla sama periaate - kokoluokan puolesta!

Arvostan hirveästi tarkistelijoita. Itekin tein tätä 2012 kesään asti, kunnes tuli nää jättikisat ja jättiosallistujamäärät jättistartteineen.
Kyllä mä tykkään tarkistella sivuja ja on tosi jees samalla tutkailla virtuaalikoiria ja -kenneleitä itsessään, ja niin oon tehnytkin aina, kun vain otollinen tilaisuus on ollut. Nyt vaan olen joutunut sanomaan tiukan EIn.

Hanna-81
Söi navetan kaksi nautaa

#70 Viesti Kirjoittaja Hanna-81 » Ke Joulu 19, 2012 11:18 pm

Kyllä mä ainakin tarkistan kaikki osallistujat. Nykyään mulla on jopa merkattu sivuilla, että koirat tarkistetaan. Mua vaan itseään vähän harmittaa, että ne ykköstulokset ym. menee sitten sellaisille koirille, jotka ei niitä palkintoja edes enää tarvitse.
Vuoden Tuomari 2012
Saa pyytää tuomariksi kaikkiin käyttölajeihin. Mutta en vastaa massapostitusviesteihin.

Jami slk collie
Jesse cardigan (piviko)
Nappi saksanpaimenkoira
Ninni Dogo argentino

Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

#71 Viesti Kirjoittaja Sparkle » Ke Joulu 19, 2012 11:21 pm

Hanna-81 kirjoitti:Mua vaan itseään vähän harmittaa, että ne ykköstulokset ym. menee sitten sellaisille koirille, jotka ei niitä palkintoja edes enää tarvitse.
Tätähän voi tapahtua ihan muutenkin. Ei oo mikään maailman ihme, että ihmiset jättää koiriensa sivuja päivittelemättä hetkeen, jolloin luokkatiedot sivulla saattavat todentaa ihan jotain muuta kuin totuutta, kun koiralla voi muista kokeista olla jo plakkarissa niitä ykkösiä.

Ite en tätä harrasta vaan päivittelen sivuja suht tiuhaan, mutta siis tiedossa on.

Hanna-81
Söi navetan kaksi nautaa

#72 Viesti Kirjoittaja Hanna-81 » Ke Joulu 19, 2012 11:25 pm

Joo niin tapahtuu, mutta kyllä sieltä silti tarkistamalla aika paljon saa niitä hylätä silti.
Vuoden Tuomari 2012
Saa pyytää tuomariksi kaikkiin käyttölajeihin. Mutta en vastaa massapostitusviesteihin.

Jami slk collie
Jesse cardigan (piviko)
Nappi saksanpaimenkoira
Ninni Dogo argentino

seita
Kriisissä

#73 Viesti Kirjoittaja seita » To Joulu 20, 2012 2:17 pm

myös mä tarkistan, ihan vaan sen takia että jos siellä onkin seassa niitä hylättäviä koiria ja ne saakin kaikki ykköspalkinnot niin onhan se vähän ikävää niille joiden koirat oikeasti ne tarvitsisivat. niinkun Hanna-81 taisikin jo sanoa.
please be careful with me
glass bones held together
by paper tissue skin

((RUMOER))

pientä epäaktiivisuutta virtuaalikoirien puolella johtuen duunikiireistä ja muista henk.koht. sotkuista elämässä

Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

#74 Viesti Kirjoittaja Henji » To Joulu 20, 2012 4:08 pm

Mä oon tänä syksynä(/talvena) vissiin parista jättäny sivut tarkistamatta, kun pidin luokat rajoittamattomana osallistujamääränä. Muuten yrittäny kyllä pysyä tarkistamisen kannalla. Mutta, esmes agissa tarkastan kyllä ne vKUMAn saaneet, ettei niitä vie sellaiset jotka ei ansaitse/tarvitse.

Shady
Pohjasakan hämmentäjä
Viesti:

#75 Viesti Kirjoittaja Shady » Pe Joulu 21, 2012 12:57 am

Minä lukeudun myös näihin laiskimuksiin, jotka ei ole tarkastanut koiria "jätti kisoissa". Samoin olen jättänyt kisojen järkkääjien luvalla tarkastukset väliin parissa "äkkiä tulokset sivuille" tapauksessa, joissa pvm on jo mennyt eikä ole muuta tuomaria saanut. Silti olen kyllä tarkastamisen kannalla ja esimerkiksi tuossa kun järkättiin Kurriksen kanssa tuo isompi putki eri lajeista niin tarkastin kyllä omat vastuualueeni koirat, paitsi mejän, jonka tein häthätään yksi ilta, kun siihenkään ei taas saanut muuta tuomaria. (en tiedä mikä lukko ihmisillä on mejän tuomaroinnissa. vain parit harvat tuntuvat sen lajin tuomaroinnista kiinnostuvan, vaikka osallistujiksi olisikin taasen paljonkin tungosta)

Jokatapauksessa mielestäni parempi sekin, että tulokset tulee tarkastamattomina kuin, että tuloksien saamisessa sivuille menee kuukauden päivät tai niitä ei tule laisinkaan.
Vuoden Kasvattaja 2013
Vuoden Ratamestari & Tuomari 2013
Vuoden Kennelinpitäjä, Pokaalikahmija & Aktiivikasvattaja 2014
Vuoden Liitonpitäjä 2015
Vuoden Kennelinpitäjä, Ratamestari, Aktiivikasvattaja & Liitonpitäjä 2016
Vuoden Pokaalikahmija, Ratamestari, Ulkoasuntekijä & Aktiivikävijä 2017
Vuoden Liitonpitäjä, Pilkunviilaaja & Ulkoasuntekijä 2018

VFCI - Käräytys - KultsuRinki

Viestiketju Lukittu