Ulkomainen virtuaalikoirailu

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Viesti
Julkaisija
Minnea
Kanada

Ulkomainen virtuaalikoirailu

#1 Viesti Kirjoittaja Minnea » La Loka 11, 2008 8:24 pm

Juuri tuli erään amerikkalaisen ystäväni kanssa puhuttua virtuaalikoirailusta. : D

Eli ketkä ovat mukana ulkomaisessa virtuaalikoirailussa (NCC, Best Of Breed sim, Impulsion sim, Revolution sim, mahdolliset kisafoorumit yms.), tai mitä tiedätte ulkomaisesta virtuaaliharrastuksesta?

Hevospuolella harrastetaan huomattavasti enemmän "ulkomailla kisaamista", mikä näkyy jo useampien hevosten kisatuloksina. Virtuaalihevoset ovat muutenkin huomattavasti suositumpia ulkomailla kuin koirat. Virtuaalikissoista, -kaneista tai -rotista ei ole juuri tietoakaan! Koirienkin kisoja järjestetään aika vähän, koska kisaajia ei yksinkertaisesti ole juuri ollenkaan.

Kuten moni saattaakin jo tietää, olen itse touhuillut melko paljon ulkomaisen virtuaalikoirailun parissa. Ensin pelasin NCC'ssä, mutta se ei innostanut minua enää, ja Best Of Breedkin on vähän jäänyt... :oops: (:mrgreen:) Kisaamisen ulkomaisissa kisoissa ilman kuulumista mihinkään "dog sim gameen" mahdollistavat erilaiset kisafoorumit. Tällä hetkellä kisoja koirille järjestävät ASKC, ASCA (on ollut aika kauan tauolla, en ole edes ehtinyt kisaamaan siellä :p), oma foorumini Minnea's Showground, SAI Farm Board sekä WF Show Groundsista saattaa löytyä erittäin harvoin (kaksi viimeistä hevospainotteisia foorumeita).
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä

Joana
Floodari

Re: Ulkomainen virtuaalikoirailu

#2 Viesti Kirjoittaja Joana » La Loka 11, 2008 9:38 pm

Joskus olin tostakin kiinnostunut, mutten löytänyt yhtään sivua :D mutta aikaa menee liikaakin jo pelkästään Suomessa, eli saa Amerikka vielä hetken odottaa.

whisperer
Nakkisotilas

#3 Viesti Kirjoittaja whisperer » Su Loka 12, 2008 8:26 am

Itse en ole sen kummemmin ulkomaiseen kisaamisen tutustunut, mutta minusta se voi tuoda mukavaa realistisuutta ja vaihtelua nykyiseen virtuaaliharrastamiseen. Itselläni ei kyllä taida ainakaan oistaiseksi aika riittää ulkomailla kisaamiseen, mutta ehkä sitä vielä innostuu siihenkin, katsotaan nyt.

Ihannetapauksessa mielestäni eri maiden virtuaalinäyttelyliitot ovat todellakin kyseisen maan kansalaisen pitämiä ja arvonimi CA MVA todella tarkoittaa, että koira on kisannut ulkomailla. Tätä ei kyllä luultavasti saavuteta (olisiko se edes saavutus vai huononnus nykytilanteesen?) vielä pitkään aikaan.

Samaten ulkomainen virtuaaliharastus mahdollistaa oikeat ulkomaantuonnit. Tämä ainakin on mielestäni erittäin tervetullutta suomalaiseen virtuaakoirailuunkin. Itselläni ei kyllä ehkä riitä kielitaito koiran ulkomailta ostamiseen, mutta toivottavasti joku voi tarvittaessa neuvotella muidenkin puolesta koirien ulkomailta ostamisesta. En kyllä tiedä miten helposti suomeen virtuaalikoiria tai hevosia oltaisiin myymässä...
Vaalea Kuiskaus
- ja erityisesti sen myytävät koirat, hevoset ja muut eläimet.

Lansu_
Höpsö veitikka

#4 Viesti Kirjoittaja Lansu_ » Su Loka 12, 2008 9:23 am

Mä olen yrittänyt perehdyttää itseäni noihin ulkomaisten virtuaalikoirailujen saloihin, mutta jostain syystä nuo säännöt eivät oikein ole auenneet mulle. Mua kiinnostas nimittäin kilpailla koirien kanssa oikeasti ulkomaisissa kisoissa ja kaukainen haave olis myös hommata koira ulkomaalaiselta harrastajalta, mutta tuo virtuaaliharrastus tuntuu mun silmissä ainakin eroavan hurjasti meidän tyylistä harrastaa. Olen myös suunnitellut jo pidempään englanninkielistä versiota Meripelastajasta, just ulkomaista virtuaalikoirailua ja kuvalupien kysyntää varten, mutta homma tyssää aina siihen että mun englannintaidot on mitä on... Kyllä mä ainakin jotenkin ymmärrettävää englantia kirjoitan koska kuvalupia on tippunut sepustuksillani, mutta en sitten tiedä...

Taitaa ainakin mun kohdalla jäädä virtuaaliharrastus rinnan ulkomaalaisten kanssa pelkäksi haaveeksi. Toisaalta vois kyllä yrittää ottaa itseään niskasta kiinni ton englanninkielisen version kanssa. Enköhän jonkinlaisen saisi aikaan jos oikeasti paneutuisin hommaan. Meripelastajassa ei muutenkaan ole järin paljon päivitettävää niin kyllä yks englanninkielinen versio menis siinä rinnalla. ;D
ALLONS-Y!

Anri
Syvällistä

#5 Viesti Kirjoittaja Anri » Su Loka 12, 2008 12:23 pm

Rekkasin itteni tuonne NCCn foorumille. Katotaan tajuanko mitää ;D Olisha se tosiaan kiva vaikka kisata vCA TVA:ksi taikka vCA KVA. Tuli tässä mieleen että täällä Suomessa ei taida olla sen kummempia sääntöjä ja tuolla Best of Breed hommassa oli että koiran nimi ei saa viitata päihteisiin ym. ja eikös se Teenyllä ollut se pentue, jonka nimet oli Salmiakkikossu ja Koskenkorvan Lankeemus ym. xD Alko vaa huvittaa, että täällä tuommosia persoonallisia päihdenimiä ja siellä sitte Lily Rose ym.

Hali
Syvällistä
Viesti:

#6 Viesti Kirjoittaja Hali » Su Loka 12, 2008 1:18 pm

Olis kyllä silleen aika mielenkiintoista kokeilla myös ulkomailla kisauttamista, mutta en usko, että oma kielitaitoni piisaisi esim. sääntöjen opiskeluun. Ainakin toistaiseksi siis mun kohdalla tän hankkeen voi unohtaa, enkä nyt silleen tiedä olisko mulla intoakaan kisata ulkomailla, näissä suomalaisissa kisoissa on mulle ihan tarpeeksi.

Toi on kyllä aika outo ajatus, mitä joku ehdotti että esim. SWE VNL olis jonkun ruotsalaisen omistuksessa, enkä kyllä usko että koskaan tulis toteutumaan, koska monissa maissa ei edes tiedetä virtuaalikoirista. Toisaalta myös mielenkiintoinen ajatus, vaikka itsellä kyllä kisaus rajoittuisi aikalailla juuri kielitaidottomuuden takia.
Kun uni ei tuu, kai vika täyskuun
X

Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

#7 Viesti Kirjoittaja Henji » Su Loka 12, 2008 1:45 pm

Mua on jo kauan kiehtonut tällainenkin toiminta, mutta en ymmärrä noista mitään + englanninkieli niin huono, että on sitten jäänyt kokonaan. :(

Grizz
Ei riitä.
Viesti:

#8 Viesti Kirjoittaja Grizz » Su Loka 12, 2008 2:56 pm

Itse aloitin nyt ulkomaalaisen virtuaakoirailuun tutustumisen rekkaamalla NCC:n "messageboardille" :) Tästähän saattais olla jopa hyötyä koulussa ku tulee puolivahingossa opittua englantiaki ja mistä sitä tietää kuinka paljon loppujen lopuksi innostun tästä!
Everything is not what it seems.

Minnea
Kanada

#9 Viesti Kirjoittaja Minnea » Su Loka 12, 2008 7:27 pm

Olen vapaaehtoinen neuvomaan halukkaita noissa ulkomaisissa virt. hommissa ;)

NCC:stä voin kertoa sen verran, että siinä kaikkien koirien tulee olla piirrettyjä. Sinne tulee lähettää jäsenhakermus, ja se kun on käsitelty, ollaan kuukauden koeajalla. Sinä aikana ei saa rekisteröidä itse keksimiään koiria, mutta tuominen ja muiden koirien osto on mahdollista. Kuukauden koeajan jälkeen, jos olet ollut tarpeeksi aktiivinen, sinusta tulee "full member", ja voit alkaa keksimään itse koiria. Rekisteröintikapasiteetti on 2 koiraa/rotu/kuukausi, ja keksittyjen/tuotujen koirien rekisteröintimaksimi on 20-30 per sukupuoli (ellei uusiin koiriin anneta erikoislupaa esim. suppean kannan vuoksi). Nämä siksi, jotta 1) aloittelijat eivät keksisi isoa määrää koiria ja sitten kyllästyisi --> paljon kodittomia koiria ja 2) koiramäänärä ei muutenkaan pääsisi räjähtämään käsiin. Ainoa keino saada rotuja, jotka ovat "täyteen rekisteröityjä", on sitten ostaa ko. rodun edustajia muilta pelaajilta.

NCC:ssä kisalajeille on tehty oma foorumi, mikä helpottaa kisaamista, mutta kisoille saa tehdä toki omat sivut. Jos haluaa pyörittää jotain kisoja, pitää olla valmiiksi joku titteli, minkä niistä voi saada (ei saa olla sama kuin mikä on jo!), ja siitäkin pitää lähettää hakemus.

NCC-koirille on helppoa saada titteleitä. Yleisimmin kisat menevät siten, että ilmoitat viisi koiraasi, joista kaksi saa tittelin. Joissain kisoissa voi olla myös eri tasoja, joilla titteleitä voidaan saada. Titteleitä ei juurikaan vahvistella missään.

"Virallisissa" NCC-näyttelyissä on kolme eri tyyppiä: kaikkien rotujen (NCC.Ch) näyttelyt, ryhmäkohtaiset näyttelyt (Gr.Ch.) ja rotunäyttelyt (Br.Ch.). Kaikkien rotujen ja ryhmäkohtaiset näyttelyt järjestävät NCC:n ylläpitäjät, ja rotukohtaiset ovat jäsenten vastuulla. NCC:n ylläpitäjien järjestämiin kisoihin ilmoittaudutaan automaattisesti rekisteritietojen perusteella, eli itse ei tarvitse ilmoittautua. Näitä kisoja on joka kuukausi, ja koira voi saada tietyn määrän pisteitä (näkyy rekisterissä). Kun koira on saanut 10 pistettä, se saa jalostusluvan ("breedin permit"), jota ilman koiraa ei saa käyttää jalostukseen. Tuloksissa näkyvät ainoastaan, mitkä koirat ovat saaneet jalostusluvan ja mitkä valionarvon. Rotukohtaiset näyttelyt menevät samalla tavalla, mutta niihin on itse ilmoittauduttava, ja jäsenet, jotka näyttelyitä pitävät, ovat vastuussa niistä. Nykyään myös rotukohtaisista näyttelyistä on mahdollista saada jalostuslupa. NCC:llä on samat roturyhmät käytössään kuin meillä, myös EFR (nimellä FCI 11).

Onnistuin NCC-aikanani luomaan todella suositun näyttelytyypin : DD Random Events-boardilla pyörii muutama FCI Conformation Show jossain maassa (itselläni oli Suomi, joillakin on Tanskaa, USAa jne. oman alkuperämaansa mukaan). Niihin osallistutaan viidellä koiralla/luokka/rotu. Luokat ovat urokset, nartut, valiourokset ja valionartut, ja roturyhmät ovat NCC:n. Kisat arvotaan. Neljä parasta urosta ja narttua sijoitetaan, ja paras saa arvonimen Fin.CCh (tai mikä se maatunnus lieneekään), ellei koira ole jo valio. Sitten arvotaan RYP- ja BIS-kehät, neljä sijoittaen.

Haluaisiko muuten joku uusi NCC:läinen alkaa pyörittää kisojani? NCC-foorumilla on mulla ollut 6 kisalajia (agility, flyball, frisbee, koiratanssi, rally-obedience ja toko), joita olen pyöritellyt. Samoiten voisin luovuttaa Fin.CCh.-arvonäyttelyni jollekin innokkaalle. Nuo 6 kisalajia olisi kerran kuussa järjestettävät, ja koska näyttely on pyörinyt Random Events-osiossa, sitä ei tarvisi pyörittää joka kuukausi.

// Ainiin, mulla on vielä NCC-ajoilta tallessa australialainen collieuros : DD Pitäisi tehdä sille sivut. Ja jos teillä on ylimääräisiä kasvatteja, jotka eivät ole menneet kaupaksi, kaupitelkaa niitä ihmeessä, ne menevät kuumille kiville! Mullakin oli varmaan 30 (ellei enemmänkin) kasvattia, joista meni täällä turreissa viikon aikana kaksi. Sain ne kuitenkin myytyä ne NCC:ssä parissa vuorokaudessa. Varmistakaa kuitenkin, voiko koiria vielä ottaa rekisteriin tuonteina: kaikilla roduilla ei välttämättä ole tilaa sinne.

Eikä ole yhtään ihmeellisä, että koiria on paljon: esimerkiksi NCC:n Kiinana tiedetyllä S's kennelsillä on yli 3000 koiraa.

/// Itse asiassa esim. NCC:ssä kisaaminen ei ole niin kiireistä kuin kuvittelisi: kisat pyörivät kuukauden välein.
saatat tarkoittaa sitä

Hobu
Floodari
Viesti:

#10 Viesti Kirjoittaja Hobu » Ti Loka 14, 2008 3:28 pm

Täähän ois tosi hyvä tapa oppia englantia ja muutenkin kuullostaa aika kiinnostavalta. Mie oon pitkään haaveillu siitä jos vois itelle kasvatin tuoda oikeasti ulkomailta, mutta nuihin NCChen, Best Of Breed simiin liittyminen ei houkuttele, mutta kiinnostuin nyt nuista kisafoorumeista. Mutta miten se käytännössä. Pitääkö koiralla vain olla englanninkielinen sivu ja sitä voi ilmoitella nuihin kisoihin? Ja voiko tuolta sitten saada vaikka esim. jonkun muun kasvatin itselleen ostettua?
Kuva Kuva
Vuoden Taiteilija 2012

Minnea
Kanada

#11 Viesti Kirjoittaja Minnea » Ti Loka 14, 2008 4:19 pm

^ Tosi kiva! Noihin pitäisi saada muutenkin hieman lisää aktiivisia kisaajia! Foorumillani muuten kisaa muutama sellainen ihminen, jotka ovat NCC:n jäseniä : DDD Kisafoorumeilla sillä ei taida olla niin väliä, koska eihän koirien sivujen osoitteita ilmoiteta ilmoittautumisien yhteydessä. Toistaiseksi kisafoorumit ovat melko uusi juttu, että voi olla alkuun hankala löytää ulkomaisia koiria, mutta ASKC:ssä on tällä hetkellä koiria myynnissä, joten sieltä kannattaa katsoa :>

VKA:ssa (omia kisojani) ilmoittautumiskoodi on yksinkertaisesti muotoa KOIRAN NIMI - OMISTAJA. Titteleitä en suosittele laittamaan, etenkin jos niitä on paljon, koska se epäselkeyttää aika paljon : P Luokissa ei ole ilmoittautumisrajoja. Ilmoittautuminen tapahtuu siten, että kopioidaan viimeisimmän ilmoittautuneen koko viesti ja lisätään haluamiin luokkiin koiria.

esim. viimeisin viesti:
2a. Agility, Division 1 (dogs 14" and under)
koira 1 - joku
koira 2 - joku
koira 3 - joku

2b. Agility, Division 2 (dogs from 14" to 20")
koira 4 - joku
koira 5 - joku

2c. Agility, Division 3 (dogs 20" and over)
koira 6 - joku
koira 7 - joku
koira 8 - joku
koira 9 - joku
ja sinun viesti:
2a. Agility, Division 1 (dogs 14" and under)
koira 1 - joku
koira 2 - joku
koira 3 - joku
koira 10 - sinä
koira 11 - sinä

2b. Agility, Division 2 (dogs from 14" to 20")
koira 4 - joku
koira 5 - joku
koira 12 - sinä

2c. Agility, Division 3 (dogs 20" and over)
koira 6 - joku
koira 7 - joku
koira 8 - joku
koira 9 - joku
koira 13 - sinä
koira 14 - sinä
koira 15 - sinä
koira 16 - sinä
Kisoihin on yleensä 2-4 viikkoa aikaa osallistua, ja viimeinen ilmoittautumispäivä/kisapäivä lukee ensimmäisessä viestissä. Sijoitukset ovat seuraavat:

Champion (1. sija) - 3 pistettä
Reserve Champion (2. sija) - 2 pistettä
Top Ten (3.-10. sija) - 1 piste
DNP (did not place) - ei sijoitusta

Tittelin saa siten, että koira on kerännyt yhdestä kisalajista 9 pistettä. Joka lajin korkeimman tittelin saantitapa on erilainen: niitä varten on voitettava luokka kolme kertaa (eli saatava Champion-palkinto). Tittelit ja kisalajit voi tarkastella säännöistä (voin kääntää tarvittaessa tai selittää oudompia kisalajeja).

Koiranäyttelytkin menevät arvonnalla, mikä ei sinänsä haittaa, koska ne ovat pohjautuneet AKC:hen :lol: Roturyhmät ovat AKC:n mukaiset, mutta Miscellaneous Class sisältää kaikki rodut, jotka ovat joko AKC:n Foundation Stock Servicen, FCI:n, NKC:n, UKC:n tai minkä tahansa kansallisen kennelliiton hyväksymä.
Luokat niissä ovat urokset, nartut ja valiot (valiourokset ja -nartut samassa). Luokkia on AKC:ssä oikeasti enemmän, mutta tämä on kaikkein selkein tapa pitää näyttelyitä. Uroksista ja nartuista valitaan Winners Dog / Winners Bitch (paras uros ja narttu) sekä Reserve Winners Dog / Reserve Winners Bitch (toiseksi paras uros ja narttu). Sitten Winners Dog- ja Winners Bitch -palkitut koirat sekä valiot (heti kun niitä tulee :'D) kilpailevat Best Of Breed (rodun paras) sijoituksista. Neljä parasta sijoitetaan palkinnoin BOB1-BOB4. Tässä vaiheessa katsotaan, kumpi ei-valioista sijoittuu paremmin Winners Dog vai Winners Bitch. Se, joka sijoittuu paremmin, saa Best Of Winners -palkinnon. Jos kumpikaan ei sijoitu kehässä, järjestetään Best Of Winners -kehä erikseen. Koira, joka on vastakkaista sukupuolta rodun parhaan kanssa saa Best Of Opposite Sex -palkinnon. Sitten valitaan BOB1-sijoittuneista koirista neljä roturyhmän parasta ja lopuksi Best In show (vain yksi sijoitetaan).

Valioituminen tapahtuu siten, että koira kerää 15 pistettä. Pisteet jaetaan näin: Winners Dog / Winners Bitch -koirat saavat kolme pistettä ja Best Of Winners saa vielä kaksi pistettä lisää. Koira voi siis saada yhdessä näyttelyssä viisi pistettä. Titteli on nimeltään Conformation Champion (CCh). Tarjolla on myös Grand Conformation Champion (Gr CCh) -titteli, jonka voi saada voittamalla valioluokan (= sijoittumalla valioista parhaiten rodun paras -kehässä) kilpailun kanssa (eli luokassa on oltava muitakin valioita), sekä Best In Show Champion (BIS CCh) titteli, jonka saa sijoittumalla näyttelyn parhaaksi kerran.

Tarkoitus olisi jossain vaiheessa järkätä "Eukanuba World Challenge" kilpailu, mutta odotan varmaan vielä ensi vuoden puolelle. : DD

ASKC ja VKA harjoittavat jonkin sortin yhteistyötä, esimerkiksi kisaamalla ASKC:n kisoissa voi käyttää sieltä keräämiä pisteitä VKA-titteleitä varten ja toisin päin. Pistemääristä tulevat varmaan jossain vaiheessa ASKC:n ja VKA:n kesken samanlaiset. ASKC:llä on eri luokkasysteemi käytössä kuin VKA:lla, ja näyttelyt on tuomaroitu hieman eri tavalla.
saatat tarkoittaa sitä

Sikko
Lassien tassuhiki

#12 Viesti Kirjoittaja Sikko » Ti Loka 14, 2008 4:28 pm

Siis kisaavatko ulkomaalaiset muissa kuin näyttelyissä? Miten ne kisat osataan tuomaroida oikein (esim. agility, toko), jos niille ei ole mitään erillisiä liittoja? Mulla kun ei yhtään kiinnosta näyttelyt, niin niin.

// Tai siis miten niistä kisoista saadaan yhtenäisiä? o.o
you know what i like about people?
  • their dogs.[/color][/size]

Hobu
Floodari
Viesti:

#13 Viesti Kirjoittaja Hobu » Ti Loka 14, 2008 5:11 pm

Kiitos Minnea! Tuo selkeytti jo paljon. No joka tapauksessa ajattelin nyt kääntää Borderskyn sivut myös englanniksi. Pakko kysyä vielä muutamaa asiaa. Mitä nämä lajit on suomeksi: Good Canine Citizen (test), Dock Jumping, Rally-Obedience ja Lure Coursing? Muuten näytti nuo säännöt melko yksinkertaisilta ja helpoilta. Nyt ei ainakaan tule mieleen muuta kysyttävää. (:

// Agilityssä ja tossa Dock Jumpingissa kun on nuita luokkia (2a. Agility, Division 1 (dogs 14" and under) 2b. Agility, Division 2 (dogs from 14" to 20")
2c. Agility, Division 3 (dogs 20" and over)) niin onko nuo siis säkäkorkeuden mukaan? Vai aloitettaanko kisaaminen 1sestä vai miten?

Ja vielä sellainen, että luokassa nousemiseen tarvitaan kaikissa noissa kakkosen lajeissa yheksän pistettä tuolla VKAssa. Ymmärsinkö oikein?
Kuva Kuva
Vuoden Taiteilija 2012

mio
Aspartaamin annostelija

#14 Viesti Kirjoittaja mio » Ti Loka 14, 2008 5:13 pm

Lure Coursing on ainaski sitä vinttikoirien ratajuoksua. :)
  • reasons to hit your ex with the baseball bat
  • :: palailen pikkuhiljaa tauolta ::
poissa 15.-22.7.

Fanni
Söi navetan kaksi nautaa
Viesti:

#15 Viesti Kirjoittaja Fanni » Ti Loka 14, 2008 5:18 pm

Hobu kirjoitti:Täähän ois tosi hyvä tapa oppia englantia ja muutenkin kuullostaa aika kiinnostavalta. Mie oon pitkään haaveillu siitä jos vois itelle kasvatin tuoda oikeasti ulkomailta, mutta nuihin NCChen, Best Of Breed simiin liittyminen ei houkuttele, mutta kiinnostuin nyt nuista kisafoorumeista. Mutta miten se käytännössä. Pitääkö koiralla vain olla englanninkielinen sivu ja sitä voi ilmoitella nuihin kisoihin? Ja voiko tuolta sitten saada vaikka esim. jonkun muun kasvatin itselleen ostettua?
Tätä en ikinä olekaan ajatellut näin, että ihan "oikeastikin" voisi hakea virtuaalikoiran ulkomaalaiselta kasvattajalta. Olisihan se hienoa saada kenneliin esim. amerikkalaista linjaa edustava collie Amerikkalaiselta virtuaalikennelin pitäjältä. Alkoi todella kiinnostamaan! Voisi noihin sivustoihin paremmin tutustua myöhemmin, vaikka tuskin paljon selvää saankaan kun on niin hiton huono kielipää..

Sitten tuli vielä mieleen, että jos kasvattaja on ulkomaalainen, pitäisikö koiran sivunkin olla ulkomaalainen, koska miten kasvattaja muuten saisi mitään selvää kasvattinsa menestyksestä, luonteesta jne. Sekä miten kasvattaja suhtautuisi sellaisiin kisoihin, joissa suomalaiset virtuaalikoiraharrastajat kisaavat koiriensa kanssa, jos käyttävät aivan erilaisia systeemejä kisaamisessa?
  • And you thought the world might end if you just looked the other way
[/size][/color]

Vastaa Viestiin