Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Viesti
Julkaisija
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

Re: Nykyinen (näyttely)tuomaritilanne

#31 Viesti Kirjoittaja Eros » Ke Syys 03, 2008 10:40 am

vFCI:n käytännönkokeessa me annamme kokelaille jostain näyttelystä (josta ei ole tullut tuloksia) tietyt rodut, jotka kokelaan tulee arvostella. Jos kokelas on valinnut tuomarointialueekseen esim. FCI1 ja FCI5 niin silloin yleensä valitsemme toisesta ryhmästä isomman rodun esim. colliet yms. Ja toisesta ryhmästä pyrimmme ottamaan yleensä vähän harvinaisemman rodun jotta nähtäisiin kokelaan kyky arvostella itselleen vieraampia rotuja. Eli emme anna käytännönosuudessa kokelaan valita rotujaan itse, jotta ei tulisi sitä tilannetta että hän valitsee ne tutuimmat rodut. Tietysti jos haluaa eritkoistua vain ja ainoastaan tiettyyn rotuun niin asia on silloin ok. Minä ainakin olen rohkaissut käyttämään rotumääritelmää, jotta siitä tulisi tavallaan rutiinia. Eli kun tulee vastaan vieras rotu, otetaan esille se rotumääritelmä eikä vedetä lonkalta. Ja käytännönkokeeseen ei ole asetettu aikarajaa, joten sitä saa tehdä niin kauan kuin sielu sietää.

Me molemmat annamme käytännönkokeesta palautetta, katsommme että luokkasijoituksissa yms. ei ole virheitä ja sanalliset olisivat suhteelliset kattavat sekä mahdollisimman perusteelliset. Minä myös vertailen eri rotujen sanallisia toisiinsa, jotta näkisin hieman että kummalla rodulla sanalliset ovat paremmat ja onko niissä isojakin eroja.

Täällä on tulult monia hyviä ehdotuksia mutta minusta Kettu on oikeassa siinä että käytännönosuus on tärkeä ja itse en ainakaan vielä olisi valmis luopumaan siitä. Sekin on myös totta että "koirasilmä" kehittyy parhaiten arvostelemalla ja me emme pyrikkään käytännönkokeessa siihen että kaikki sanalliset olisivat 20 riviä pitkiä ja täynnä hienoja ilmauksia. Jos sanallisessa on kaikki lyhyesti ja ytimekkäästi sekä huomioitu virheet yms. niin se on jo oikein hyvä juttu. Jotkut tekevät parempia sanallisia, jotkut huonompia, joten on vaikeaa määritellä missä menee se raja että pääseekö läpi vai ei.

Tulin nyt siihen tulokseen että laitan nuo teoriaosuudesta päässeet tuomarit sivuille ja annan niille toistaiseksi luvat tuomaroida näyttelyissä. Kun Marika palaa takaisin, keskustelemme jatkosta ja päätetänä sitten että miten jatketaan ja tehdäänkö jottain muutoksia.

Tuota tuomarilistaa pitäisi myös siivota, eli kaikki epäaktiiviset tuomarit poistaa (ne jotka eivät ole ilmoittaneet olevansa tauolla) ja myös kaikki ne jotka ovat häipyneet pois kokonaan. Onko täällä kenelläkään varmaa tietoa jostakusta tuomarista, joka olisi lopettanut?

// Noniin, lisäsin nyt teoriosuuden läpäisseet tuomarit erilliselle listalle, eli löytyypi vFCI:n "virallisen" listan alapuolelta. Toivottavasti nyt hieman helpottaisi tämä ruuhka.

Hanna-81
Söi navetan kaksi nautaa

#32 Viesti Kirjoittaja Hanna-81 » Ke Syys 03, 2008 12:06 pm

VFCI: vieraskirjaan pistinkin jo viestiä, mutta laitan nyt vielä tänne.

marianne.kukkonen@kolumbus.fi nudraka
immu@hotmail.com Mimmu
Tulee Bumerangina takaisin.

Nämä tuomarit ei ainakaan ole mun viesteihin vastannut: Powwi ja rotta. Kyllä niitä on muitakin, mutta nyt en nimiä muista. Pitkän aikaa ollut sama homma, kun olen pariin näyttelyyn kysynnyt.
Vuoden Tuomari 2012
Saa pyytää tuomariksi kaikkiin käyttölajeihin. Mutta en vastaa massapostitusviesteihin.

Jami slk collie
Jesse cardigan (piviko)
Nappi saksanpaimenkoira
Ninni Dogo argentino

Rotta
Todellisuuden Avokämmen
Viesti:

#33 Viesti Kirjoittaja Rotta » Ke Syys 03, 2008 1:28 pm

Joo, en vastaa tuomarointikyselyihin kun olen tauolla.

"Keskustelun herättäminen vaatii sen, että jonkun on pantava itsensä likoon ärsyttääkseen muita."
- Helena Suni

http://sarjatuli.net

Hanna-81
Söi navetan kaksi nautaa

#34 Viesti Kirjoittaja Hanna-81 » Ke Syys 03, 2008 1:52 pm

Okei. Olisi ollut tosin kohteliasta vastata, että on tauolla kun ei ollut merkintääkään.

Tuo Henjin sähköposti ei toimi ?
Vuoden Tuomari 2012
Saa pyytää tuomariksi kaikkiin käyttölajeihin. Mutta en vastaa massapostitusviesteihin.

Jami slk collie
Jesse cardigan (piviko)
Nappi saksanpaimenkoira
Ninni Dogo argentino

Rotta
Todellisuuden Avokämmen
Viesti:

#35 Viesti Kirjoittaja Rotta » Ke Syys 03, 2008 1:56 pm

^ Kyllä siellä mun mielestä pitäisi olla merkintä, ja mulle kun tulee merkinnästä huolimatta ihan mielettömät määrät tuomarointipyyntöjä niin en todellakaan ehdi vastata kaikkiin, kun muutenkin tulee mailia aika paljon siitä puhumattakaan ettei mulla ole aikaa eikä halua käyttää kaikkea (vähäistä) vapaa-aikaani siihen että vastailen jatkuvasti etten ota tuomarointihommia vastaan.

"Keskustelun herättäminen vaatii sen, että jonkun on pantava itsensä likoon ärsyttääkseen muita."
- Helena Suni

Hanna-81
Söi navetan kaksi nautaa

#36 Viesti Kirjoittaja Hanna-81 » Ke Syys 03, 2008 2:02 pm

Ei tuolla ole sun kohdalla mitään merkintää. En olisi muuten edes kysynnyt.
Vuoden Tuomari 2012

Jami slk collie
Jesse cardigan (piviko)
Nappi saksanpaimenkoira
Ninni Dogo argentino

Rotta
Todellisuuden Avokämmen
Viesti:

#37 Viesti Kirjoittaja Rotta » Ke Syys 03, 2008 2:14 pm

Jaa kappas, tuo taukomerkintä näkyykin vaan vanhalla tuomarisivulla eikä uudet pitäjät ole näköjään sitä laittaneet tuonne uudelle.

- Helena Suni

Mona
Nostaa rautaa
Viesti:

#38 Viesti Kirjoittaja Mona » Ke Syys 03, 2008 2:51 pm

Eros kirjoitti:Ja käytännönkokeeseen ei ole asetettu aikarajaa, joten sitä saa tehdä niin kauan kuin sielu sietää.
½ot/ Olen nyt "tehnyt käytännönkoetta" n. 1,5v (pääsin teoriasta läpi Zandien aikaan), joten jos nyt saisin sen tehtyä loppuun, niin hyväksytäänkö se? Eli siis tein sen silloin joskus yli puoliksi valmiiksi, mutta se "vähän" jäi :D. En kyllä jaksa koko hommaa tehdä uudelleen, eli jos tuota ei hyväksytä niin se oli sitten siinä ;>

// Mulla on kyllä vielä sähköpostit tallella jne.
SUSILAPSI.NET
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.

redroses
Keilapallo

#39 Viesti Kirjoittaja redroses » Ke Syys 03, 2008 5:17 pm

Mä nyt tein päätöksen, että jos nyt kuitenkin ottaisin itseäni niskasta kiinni ja alkaisin opiskelemaan yhden / kahden rodun anatomiaa, ja tekisin tuomarikokeen sitten.

Anteeksi että kannanottoni asiaan on ollut pelkkää joojoo kylläkyllä jessöör meininkiä, vähän väsyksissä. Hetken tuota tuomarikokeen teoriaosaa selailtuani tajusin, että ei noista luokkasijoituksista esim löydy mistään. Kaikki pitäisi saada tiiviisti ja mieluiten niin että ne helposti löytää. Kaikki on vähän sikin sokin ja sääntöjä lueskellessa pitää klikkailla kokoajan eri sivua pysyäkseen kärryillä. Ja tätähän on täällä jo jankutettu että.

Terminologiaa (?) kannatan. Mun tuomarikokeen teko olis tyssänny heti sanaan feminiininen ja maskuliininen, takakorkea ja rotuleima. Kun suurinpiirtein tietää mitä nuo tarkoittavat, ja pitäisi siirtää se lauseiksi, se kuulostaisi aivan ääliöltä. Eli siis joku pieni turritietosanakirja olis ihan paikallaan : )

Mutta tosiaan,toivottavasti jotkut rohkenis nyt mun tapaan alkamaan tätä opiskelua, nyt kun tuolla kissapuolella olen tuomarointihommissa ollut, olisi kiva sitten koirapuolella hääriessä myös tietää kasvattamansa rodun anatomiasta, että se ei mene ihan siihen "uu ihQ kasvatan puudeleita hei tän nimi on musti" hommaan. Pyydän jo heti anteeksi tuota edellistä kommenttia, tuo oli vaan vertauskuva, eli varmasti tajusitte mitä hain takaa. Syvät anteeksipyynnöt.

Ah pää ihan sekasin, mutta täällä virtuaalipuolellahan arvostelu ei taida niin tarkkaa olla kuten IRL, koska kuvistahan tosiaan et voi tunnustella koiraa tai mitata korkeutta. Joten enköhän minä aloittelija joskus opi tätä tuomaroinnin jaloa taitoa ;D

Nath
Höpsö veitikka

#40 Viesti Kirjoittaja Nath » Ke Syys 03, 2008 7:37 pm

Miten muuten näillä teoriaosuuden suorittaneilla tuomareilla, kelpaavatko nämä tuomaroidut tulokset tavallaan käytännönkokeesta, vai pitääkö se suorittaa vielä myöhemmin erikseen/tehdä jotain "lisätehtäviä"?

Kettu
Sukellusneuvos
Viesti:

#41 Viesti Kirjoittaja Kettu » Ke Syys 03, 2008 8:04 pm

rosapeikko kirjoitti:Hetken tuota tuomarikokeen teoriaosaa selailtuani tajusin, että ei noista luokkasijoituksista esim löydy mistään.
VFCI kirjoitti:1.2 Kilpailuarvostelu:

Kilpailuarvostelussa tuomari sijoittaa luokittain ja sukupuolittain erinomainen tai erittäin hyvä laatumaininnalla palkitut neljä (4) parasta koiraa paremmuusjärjestykseen (ei tarkoita paras uros ja paras narttu-kilpailuja).
Etsivä löytää, puusilmä ei ;)
Why is it that people think it's so evil? What is it about it that there is scares people so deeply? Because they are afraid that there is more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in and they don't want us to go in there either because if we go in, there we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.

caza
Syvällistä
Viesti:

#42 Viesti Kirjoittaja caza » To Syys 04, 2008 8:14 am

Pikku vinkki olisi minulta aloitteleville tuomareille ja tuomariksi aikoville. Kannattaa selailla näyttelyiden sivuja ja tuloksia (etenkin sanallisia), sillä siinä oppii paljon uutta ja samalla tulee koko ajan kerrattua sääntöjä. Useimmissa näyttelyissä järjestäjät poistavat koirien sivut laittaessaan tulokset, mutta ainakin omissa näyttelyissäni koirien osoitteet jäävät näkyviin. Esimerkiksi juuri tuota terminologiaa oppii helposti, kun katsoo, että jaahas, tuossa sanotaan koiran olevan takakorkea -> katsot koiran kuvia ja huomaat todennäköisesti, mitä asialla tarkoitetaan. Itsekin edelleen seuraan näyttelyitä tällä tavalla ja etenkin Marikan arvosteluja on ollut hyvä lukea. Niin ja ihan IRL -koirienkin sivuilta löytyy usein näyttelyarvostelut, joita kannattaa silloin tällöin selailla.
Ettore & Exceltic
Haukkuvat laiskaksi, vaikken ole mitään tehnyt.

Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

#43 Viesti Kirjoittaja Eros » To Syys 04, 2008 10:17 am

Nath kirjoitti:Miten muuten näillä teoriaosuuden suorittaneilla tuomareilla, kelpaavatko nämä tuomaroidut tulokset tavallaan käytännönkokeesta, vai pitääkö se suorittaa vielä myöhemmin erikseen/tehdä jotain "lisätehtäviä"?
Siitä minä keskutelen Marikan kanssa erikseen, luulisin että riittää kyllä. Paitsi siinä tapauksessa että tuloksissa olisi lukuisia virheitä. Mutta infoan siitä sitten kun osaan sanoa varmasti.

Sigitius
Keilapallo
Viesti:

#44 Viesti Kirjoittaja Sigitius » To Syys 04, 2008 2:53 pm

Onko ylipäätänsä nyt vasta teoriakokeen suorittaneiden tuomareiden tuomaroitava "väliaikaistuomaroinneissaan" sanallisten kanssa vai voivatko he tuomaroida ilman? Jos sanallisten kanssa, niin silloinhan se käytännössä menisi käytännönkokeesta sekä lisäksi näyttelynjärjestäjät hyötyisivät saadessaan tuloksia näyttelyihinsä (elleivät arvosteluissa ole mitään vikaa).
Kettu kirjoitti:
VFCI kirjoitti:1.2 Kilpailuarvostelu:

Kilpailuarvostelussa tuomari sijoittaa luokittain ja sukupuolittain erinomainen tai erittäin hyvä laatumaininnalla palkitut neljä (4) parasta koiraa paremmuusjärjestykseen (ei tarkoita paras uros ja paras narttu-kilpailuja).
Etsivä löytää, puusilmä ei ;)
Tuohon vFCI:n tekstiin olisi varmaankin hyvä lisätä jotain siitä, että erinomaisen saaneet koirat ovat EH:n saaneiden koirien edellä kilpailuarvostelussa. Itse olen törmännyt useampaan henkilöön, joiden käsitys on ollut että saman luokan sisällä jaetaan sekä ERI1-4 että EH1-4.
KuvaKuva

Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

#45 Viesti Kirjoittaja Eros » Pe Syys 05, 2008 11:17 am

Minä suosittelisin että kirjoittaisi edes johonkin rotuihin nuo sanalliset arvostelut niin silloin se voisi hyvinkin käydä käytännönkokeesta mutta jos sanallisisa ei ole minkäänlaista näyttöä niin silloin käytännönkoe on tehtävä ja luultavasti sitten laittaisin yhden rodun jolle ne sanalliset tulee raapustaa.

Vastaa Viestiin