Muiden suhtautuminen virtuaalimaailmaan

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Viesti
Julkaisija
Mysteeri
Le-ppä-ker-ttu
Viesti:

Muiden suhtautuminen virtuaalimaailmaan

#1 Viesti Kirjoittaja Mysteeri » Pe Kesä 13, 2008 11:16 am

Päätin nyt ottaa esille tälläisen asian, että miten kaverisi, vanhempasi ja muut tuttavasi suhtautuvat tähän virtuaalimaailmaan.

Aloitin virtuaalipuuhat vuonna 2003 parhaankaverini avustuksella. Hän oli ainoa kuka näistä puuhista tiesi ja kun hänellä itselläkin oli virtuaalikennel, niin ei hän moittinut harrastusta mitenkään. Nykyään paraskaverini on jo lopettanut virtuaalipuuhat ja ei oikeastaan enään ole bestikseni. Nykyään olen usein kolmen tytön kanssa, jotka tietävät tästä. Jonnan mielipidettä tästä harrastuksesta en oikein tiedä mutta Sirken mielestä tämä on jo lapsellista 13-vuotiaasta ylöspäin. Varmaan on jo lapsellista 12-vuotiaanakin, mutta ei hän sitä viitsi sanoa koska olen ihan pian kaksitoista. Noora taas ottaa asian normaalisti (ainakin esittää ottavansa).

Vanhempani ottivat asian normaalisti, kunnes nytten äiti ei jotenkin tykkää enään tästä. Se voi tosin johtua siitä, että olen liikaa koneella. Kun pyysin vähän aikaa sitten, että äiti uusisi domainini, kun se lukittautuu ja hän ei suostunut siihen. Kun kysyin, että miksi, niin hän sanoi, että kun menen kuudellenne, niin minun pitää panostaa koulun käyniin ja en voisi olla koneella paljoa. Välillä hän puhui jopa siitä, että lopettaisin tämän harrastuksen ja keskittyisin muuhun, mutta minäpä en lopeta muiden käskystä. Lopetan vain kun minusta tuntuu siltä ja haluan niin.
fake it till you make it

leirikoulussa 13.8.-14.8.

cantarel
Balettineuvos

Re: Muiden suhtautuminen virtuaalimaailmaan

#2 Viesti Kirjoittaja cantarel » Pe Kesä 13, 2008 11:40 am

Meillä äiti ja iskä ei välitä asiasta, paitsi että joskus selittelen niille että nyt mun koira valioitui ja mun yks narttu sai pentuja. Iskä aina taputtaa melkeenpä päätä kun hehkutan että "mun suomenpystykorvanarttu valioitu mejästä ja haukusta!" :D Pientä rotusyrjintää. Äiti ei edes tajua niin enpä sille paljoa sitten selittelekään. Mummia tää juttu tosin kiinnosti ja sitten selitin sille vaikka mitä mutta eipä se sitten edes tajunnutkaan tätä hommaa.. Mutta ei noi mun vanhemmat tai muutkaan oo kunnolla koskaan kieltänytkään tätä, mitä nyt niitä ärsyttää tää koneella istuminen.

Kaverit suhtautuu tosi positiivisesti tähän, kaks tyyppiä on alottelemassa tätä harrastusta (tosin ERITTÄIN varhaisessa vaiheessa, kummallakaan ei oo kenneliä pystyssä, toiselle opetin eilen/toissapäivänä vähän html:lää), ja toiset kaks ei välitä, vaikka toinen noista sopis aika kivasti virtuaalikissojen pariin. Olen tätä hommaa yrittänyt noille tyrkyttää ja koodeja takoa päähän ja ihan kivastihan toi yks oppii niitä. Ja no, sitten on täällä virt maailmassa pyörivät Sigitius ja Delete. :D

Whoody
Alkupalat

#3 Viesti Kirjoittaja Whoody » Pe Kesä 13, 2008 11:51 am

Mul ei kaverit juurikaan tiedä eikä niitä varmaa ees kiinnostais. Muutenkin jo ihmettelee miten paljon harrastan oman koiran kanssa ja touhuan kaikkea outoa. Ei tekis siis ees mieli tietää mitä tästä ajattelisivat. En mä kuitenkaan virtuaalipuuhailua häpeä. Toiset harrastaa pesista tai jalkapalloa, mä harrastan virtuaalipuuhailuja.
Tallikaverit kuitenkin on iha kiinnostuneita sillä moni heistä pitää pystyssä omaa virtuaalitallia niin välillä tulee niiden kanssa höpötettyä koodiongelmista sun muista. Yhdelle olen jopa luvannut seuraavasta borter -pentueesta pennun tallikoiraksi virtuaalitallilleen.

Äiskä ja isä taas eivät paljon tästä perusta. Heitä ei pätkän vertaa kiinnosta koko touhu.
Iskäkin välillä tokaisee, että voisin olla koko kone ajan oikean koiran kanssa ulkona. Mut ei se kyl mua oo saanu lopettaa tätä tai vähentämään. Ihan itse päätin silloin, että pidän hermoloman. Rehellisesti sanottuna mua ei kyl vois pätkääkään kiinnostaa mitä muut tästä harrastuksesta ajattelee. : DD

Kaisu
Söi navetan kaksi nautaa

#4 Viesti Kirjoittaja Kaisu » Pe Kesä 13, 2008 11:58 am

Vanhempani tietävät, mutta kumpaakaan ei kiinnosta, enkä niille paljoakaan tästä puhu. Sisko pyörii täällä kanssa ja hänelle tulee hehkutettua kaikenlaista. Ja mulla on pari kaveria jotka pyörii täällä kans, Miira ja Halla. Muutama luokkalainen, Hallan kavereita, tietää kanssa tästä mutta musta tuntuu ettei ne oo kovinkaan kiinnostuneita.

Mutta muut kaverit ei sitten tiedäkään, eikä kyllä kiinnostakaan. Pidän asian omana tietonani ja sillä hyvä.
Mulle ei ole koskaan sanottu, et oon liikaa koneella, tai sisko joskus mainitsee siitä. Taitaa johtua siitä, että mulla on oma kone enkä siksi joudu käyttämään isoa konetta, jota äiti käyttää paljon. Joskus isovanhempien luona, mumma saattaa valittaa koneella olosta, mutta se on ymmärrettävää. : )

hiljaiseloa. yritän saada lisää puhtia tähän touhuun. jos ei löydy, tulee pitkä tauko. niin joo, kasvattajelle anteeksipyyntö, kun mun omistamiani kasvatteja ei ole voittajissa tai muuallakaan näkynyt. yritän ryhdistäytyä.

Sid
Ei riitä.

#5 Viesti Kirjoittaja Sid » Pe Kesä 13, 2008 12:25 pm

No äitille (joskus sillon kun mulla oli Harmittoman) kävin välillä hehkuttamassa jos joku koira pärjäs hyvin näyttelyssä :--D Näyttelyistä se tietää paljon ja sillein, mutta tietokoneita se ei tajua ollenkaan.. Iskä nyt ei noteeraa muuta kuin jotain ulkoasuja mitä on mun nähnyt tekevän. Eli ne tietää, mutta eipä juuri kiinnosta.. Mun isosiskon kanssa meillä oli siis Harmittoman pystyssä, eli siskokin on ollu näissä virtuaalijutuissa mukana, ei tosin enää. Mun toinen paras ystävä liikkuu Karvaturreissakin nimimerkillä July (ei ole kauhean aktiivinen), ja sillä on myös virtuaalikennel. Muut ei oikeastaan tiedä, enpä ole katsonut tärkeäksi kertoa, mutta tuskinpa ne mitään ymmärtäisivät/välittäisivät..
kiss my eyes and lay me to sleep

Rami
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viesti:

#6 Viesti Kirjoittaja Rami » Pe Kesä 13, 2008 12:30 pm

Mun vanhemmat pitää tätä suhteellisen hyvänä harrastuksena - niin kauan kun koulu menee hyvin enkä jumita liikaa tietokoneella. Liika on sitten meidän perheessä tietokoneiden suhteen todella paljon, faija itse kun istuu tietokoneella kaiket päivät.
Ja kaverit tietää, osa jaksaa kiinnostuakin. "Hei mikä sen sun virtuaalipaikan osoite oli?" "Vähän hieno! Ootko sä tehnyt tän ite? Vitsi kun mäkin osaisin". Ja kun alan puhumaan esim. jostain koodiongelmastani (näitähän piisaa) ne hokee että lopeta, ei me kumminkaan tajuta.
Mutta ei pidä mitenkään lapsellisena - päin vastoin. Hokevat, että itse eivät koskaan tällaista oppisi.

nalle
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viesti:

#7 Viesti Kirjoittaja nalle » Pe Kesä 13, 2008 12:35 pm

No meillä äiti ja iskä molemmat tietää - oikeastaan iskää ei edes kiinnosta. Äiti tuntuu ottavan tän vähän liiankin hyvänä harrastuksena, joskus rupeaa nolottamaan kun se kaikille sen kavereille kailottaa että "joo hei maija sun pitää antaa noille sun virtuaalikennelin osote!". Kyllä niillä tietenki välillä pinna palaa siitä, että oon täällä koneella aika usein päivällä.
Suurin osa kavereista ei edes tiedä. Kukka/hilde taitaa olla ainoa joka niistä tietää, enkä varmaan muille kerrokkaan. Meidän koulussakin aletaan helposti kiusaamaan semmosia, jotka tekee jotain eriä kun muut. Veljet(kään) ei tunnu kauheesti välittävän tästä mun virtuaalikoirailuista, toinen aina välillä auttaa mua noissa koodailuissa. Mutta onhan niitäkin, esimerkiksi mun serkku, joka on jaksanut pitää kiinnostusta yllä tähän virtuaalikoirailuun, ja pyytänyt mua opettamaan jopa sillekkin koodausta.
team Maikerin- partacolliet :>TAUKO

Dilli
Syvällistä

#8 Viesti Kirjoittaja Dilli » Pe Kesä 13, 2008 12:41 pm

Mäki aloitin v-hommat silloisen bestikseni kanssa, mut nykyjään en oo sen tyypin kanssa oikeastaan missään tekemisissä.
Muuten mun kaverit ei taida tästä tietää, paitsi joillaki on/on ollut virtuaalitalleja, ja niille oon kertonu ku on periaatteessa samaa harrastusta.
Mutta en kyllä nää tarpeelliseksikaan, että kaverit tämmösestä tietäis; en mäkään tiedä mitä kaikkea ne koneella tekee, enkä haluaiskaan.

Kotona meillä sitten tietää "kaikki" (tai no, 2 niitä vaan on) ja myös äiti tiesi. Enpä siskon ja isän kanssa paljon aiheesta puhu, mitä nyt isä joskus jotain kommentoi ku istuu tos vieressä omalla koneellaan. Just yks päivä tässä kysy tosta Welhosta, että mitä se meinaa. Siskolle joskus näytän ulkoasuja ja tämmöstä, vaikka sitä ei kummemmin kiinnostakaan. Äitille varsinkin yhessä vaiheessa selitin paljon kaikkea kisa- ja pentusuunnitelmia, ja se kyseli aina miten mun virtuaalikoirilla menee kisoissa jne. Erityisesti se tuki tuota kuvalupien pyytelyä ulkomailta, kun kuulemma kehittää kielitaitoa, ja niinhän se jonkin verran kehittääkin.

Joillekki tutuille on kanssa vanhempien kautta sana kiertänyt, mutta vaikka se sillä hetkellä ärsyttää, että asioita levitellään, ei se mua jälkeenpäin yhtään häiritse.
Kuva

Musti
Balettineuvos

#9 Viesti Kirjoittaja Musti » Pe Kesä 13, 2008 12:55 pm

Mysteeri kirjoitti:Aloitin virtuaalipuuhat vuonna 2003 parhaankaverini avustuksella... ...mutta ei hän sitä viitsi sanoa koska olen ihan pian kaksitoista
Mitä ihmettä, 6-7 vuotiaana aloitit virtuaalitouhut? Kovin aikaisin.. :-0

Mä en ole kehdannut kertoa tästä kellekään. Ainoastaan Maisa tietää mun harrastuksesta, onhan hän itsekin ollut mukana yhtä kauan kuin minä. Silloin ala-asteella puhuttiin kyllä aina välkillä kaikista "virtsahoitohepoista", mutta nyt ei tulisi pieneen mieleenkään alkaa selittelemään mitään tommosta kavereiden kuullen! Kyllä mun kaveripiiri on vähän semmonen etten tiiä miten mahtaisivat suhtautua. Eikä mulla ole tämän harrastuksen paljastamiseen todellakaan mitään tarvetta. Täytyy myöntää, että häpeän tätä välillä aika paljonkin.

Vanhemmat kyllä tietää asiasta mutta eipä niitä kauheesti kiinnosta. Sillon kun meillä oli vielä Jazz Thieves, selittelin äidille useinkin että meidän hoitajat on niiiiin kivoja, mutta sain vaan hyminää ja ahaattelua takaisin. Ihan hyvä vaan etteivät ole koko ajan kyselemässä!

Lansu_
Höpsö veitikka

#10 Viesti Kirjoittaja Lansu_ » Pe Kesä 13, 2008 1:13 pm

Iskä kattelee mielenkiinnolla mun rakentelemia sivuja ja kyselee omiin projekteihinsa välillä apua. Meripelastajaakin hää on useamman kerran selannut ja ihan koiriakin kommentoinut. Mistään kisaamisesta tmv. en kuitenkaan usko että tuo mitään tajuaa / tietää. Karvaturrit sen sijaan on yleinen virnuilun aihe (oon kuuleman aina täällä). Isoisäkin on välillä selannut mielenkiinnolla Meripelastajaa, muttei tunnu ymmärtävän oikein sen tarkoitusta. Äitikin joskus katselee kun sivuja rakentelen ja välillä on kommentoinut jonkun virtuaalikoirani kuvia, mutta pääasiassa se menee siihen että tuo valittaa koneella istumisestani. Sisarukset molemmat tietää asiasta, muttei vähempää voisi kiinnostaa. Koirien kisamenestykset, pentueet yms. olen pitänyt täysin omana tietonani, eipä nuo niista kuitenkaan mitään ymmärtäisi (jos heitä edes kiinnostaisi).

Kahdelle lähimmälle ystävälleni olen asiasta joskus yläasteen alussa maininnut, mutta eipä noitakan pahemmin ole kiinnostanut. Luulevat varmaan että olen jo lopettanut nämä touhut - ehkä parempi niin. Muille en kyllä ole hetimiten kertomassa, sillä olen aivan varma että saisin kuulla harrastukseni olevan lapsellinen ja ties mitä.

Moon sit vissiin tullu aika vanhana virtuaalikenneleiden pariin kun oon ollu "jo" 14-vuotias (alkuvuodesta 2005). :P
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea

Kelmi
Ei riitä.

#11 Viesti Kirjoittaja Kelmi » Pe Kesä 13, 2008 1:40 pm

Itse aloitin virtuaalipuuhat vuonna 2004, vaikka olin aiemmin pitänyt paria virtuaalitallia pystyssä, groups.msn-sivustoilla. Perustin kyseiseen yhteisöön ensimmäisen virtuaalikennelinkin, Neliapilan yhdessä kaverini kanssa. Ja sen jälkeen nousi toinen kennel, Onnenapila toisen luokkatoverini kanssa. Copyrighteistä tai muista ei ollut hajuakaan joten kuvat olivat luvattomia - googlesta napattuja. Sitten kuitenkin tutustuessani legendaariseen Käräytykseen ja turrilan porukkaan, alkoi HTML-kielikin luistaa ja taisi syntyä Broken Dream's. Muistan kuinka hihkuin ja hypin kun opin koodaamaan, selittelin äidilleni että "äiti äiti, opin koodaamaan i-frameja!" tmv. :D

Minulla(kin) vanhemmat tietää harrastuksesta, mutta olen tullut vain pari kertaa maininneeksi siitä niille, joten tuskin he enää muistavat. Joskus saatan selittää kaverille puhelimessa että "joo, nyt se koira sai SERTin ja valioitui paimennuksesta.." tmv, jolloin nämä katsovat vähän kummastellen. :D Mutta pari kertaa olen selittänyt niille ja todenneet ihan mukavaksi harrastukseksi, kun en omaa koiraa saa. Projekteja kumpikin katsoo mielenkiinnolla ja kyseleevät joskus apua tietokoneissa (nörtti). Ja äitikin on kertonut muutamille kavereilleen että teen kotisivuille ulkoasuja ja pari kyselyä on tullut. :D Ja yleensä tämä tuttavilleen kertoo, että "niin se meidän Janika tekee sellaisia ulkoasuja ja saa niistä rahapalkkaa plaaplaaplaa..", hieman rupeaa aina nolottamaan jos vaikka tuttavilla ollaan kahvipöydässä. :D

Muutama kaveri tietää virtuaalitouhuistani, mutta onneksi eivät asiaa edemmäs levittele. On tällä meidän luokalla ollut muutamilla muillakin virtuaalisivuja, mutta ovat tainneet koko homman lopettaa. Ja onhan esimerkiksi Vikilläkin oma virt.kennel ja lapsuudenystävällä, joten löytyy kaveripiiristä virtuaalisivujen omistajiakin muutama. Kotisivuja kuitenkin löytyy lähes jokaiselta. Eivät kaverit ole yleensä kiinnostuneita virtuaalipuuhista vaikka niille usein selittelenkin virtuaalijuttuihin liittyen. Ei tässä touhussa ole mitään nolottavaa, mutta silti jotenkin pelkään asian paljastumista, vaikeaa selittää miksi, kun en itsekään tarkalleen tiedä (ehkä siksi että saan huonon maineen tmv).

(Ensi vuonna 5 vuotta täyteen kenneleiden parissa, tarkalleen 22. tammikuuta. :0 Pitää pitää isot pirskeet!)
'saan sut mua haluamaan'

palailemassa takaisin virtuaalitouhujen ääreen :---)

Johanna
Nakkisotilas

#12 Viesti Kirjoittaja Johanna » Pe Kesä 13, 2008 1:40 pm

Meillä tietää perheessä kaikki, iskä, äiti ja siskot, ainakin vanhempi niistä, joka liikkuu hevospuolella ilmeisesti, tästä mun virtuaaliharrastuksesta. Iskä ja äiti ei kuitenkaan pahemmin jaksa välittää tästä, joskus aikaisemmin alkuaikoinani aina selittelin äidille, että miten menee mm. kilpailuissa ja näin. Se on sitten jäänyt, kun ei niitä näytä pahemmin kiinnostavan, ja tuskin edes ymmärtävät mistään mitään. Nykyään ne lähinnä vain huomauttelee, kun olen niin paljon tietokoneen ääressä, lomalla ei tosin niinkään ole huomautuksia tullut. Ei ole kumpikaan kuitenkaan sen enempää tarttunut asiaan, kun koulumenestys ja koiran kanssa oleminen ei harrastuksesta kärsi, hyvä niin. :)

Kavereille en ole jaksanut mainita, enkä oikeastaan kyllä edes usko, että niitä kiinnostaisikaan tietää tästä. Yksi tosin taitaa liikkua, ainakin joskus liikkui, hevospuolella, mutten ole hällekään asiasta mitään maininnut. Ei voisi sanoa, että minä mitenkään häpeän tätä harrastusta, mutten kyllä oikeastaan välittäisi puhuakaan. Mieluummin pidän sen ihan vain omana tietonani, näin oman perheen sisällä. Tosin mitä nyt äiti on joskus mennyt joillekin tutuille sanomaan, että kun väsäilen sivuja yms. Mutta, ei ole heitäkään asia oikein kiinnostanut.
Taukoilua.

Mysteeri
Le-ppä-ker-ttu
Viesti:

#13 Viesti Kirjoittaja Mysteeri » Pe Kesä 13, 2008 1:41 pm

Musti kirjoitti:
Mysteeri kirjoitti:Aloitin virtuaalipuuhat vuonna 2003 parhaankaverini avustuksella... ...mutta ei hän sitä viitsi sanoa koska olen ihan pian kaksitoista
Mitä ihmettä, 6-7 vuotiaana aloitit virtuaalitouhut? Kovin aikaisin.. :-0
Aloitin harrastuksen vuoden 2003 loppupuolella. Silloin kennelini oli freewebsin easyllä tehty, otti hoitajia ja ei ikinä kisannut eikä mitään. Silloin en tiennyt minä kisaaminen oli ja en ollut karvaturreistakaan tietoinen, kuin joskus tässä pari vuotta sitten. Rekisteröidyin turrilaan vasta joskus 2006 lopussa tai vuoden 2007 alussa. Mutta kyllä minä silloin aloitin, vaikkei sitä heti itsekkään usko :D

edit. En mina tarkoittanut, etta silloin olin aktiivinen jne., mutta silloin tuli ensimmainen kenneli tehtya. Silloin aitini auttoi minua paljon taman kanssa.
Hook. Mina opin ainakin lukemaan 4/5 vuotiaana ja kirjoittaa 6 vanhana.

TAA NAPPAIMISTO SANO ITTENSA IRTI. Jokainen merkki on jossain muualla ja aa pisteilla ei toimi >:|
fake it till you make it

leirikoulussa 13.8.-14.8.

Whatsername
Syvällistä

#14 Viesti Kirjoittaja Whatsername » Pe Kesä 13, 2008 1:43 pm

Mä en oo pitkiin aikoihin pyöriny virtuaalikoirapuolella mutta muistan hyvin mitä se oli sillon vuosi pari sitten :D Äiti ja iskä ei tykänny jos silloin tällöin jäin roikkumaan pitkiksi ajoiksi koneelle. Äiti aina kysy että mitä teen netissä, jos mun vastaus oli että "oon gallerias/meses" niin äiti hoputteli jo pois muita juttuja tekemään. Mutta jos vastaus oli että teen virtuaalikenneliä, niin sain aina kymmenisen minuuttia lisäaikaa. Kai se oli niitten mielestä jotenkin rakentavampaa tehdä nettisivuja kuin jutustella kamujen kaa galleriassa tai mesessä.

IRL kavereista kukaan paitsi mun paras kaveri ei harrastanut virtuaalikenneleitä, mutta bestan kaa tuliki sitten oikein semmonen buumi, että me molemmat oltiin ihan innoissaan kuvitteellisista virtuaalijutuista. Tosin meillä ei ikinä tainnut olla mitään yhteistä projektia, johtui varmaan siitä, että besta oli enemmän hevospuolella ja mä tein koirajuttuja. Nykyään me ei sit kumpikaa olla enää kiinnostuneita, kai se innostus vaan loppu ku kaveri sai ihan oikean hevosen ja meille tuli toinen koira. Aika ei yksinkertasesti riittäny enää.

Mutta juu pointti oli siis se että vanhempien mielestä virtuaalihommat oli kehittävää tekemistä, vaikkei ne kauheen kiinnostuneita ollu ihailemaan mun sivuja.
See I’m not a monster, I’m just ahead of the curve.

Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

#15 Viesti Kirjoittaja Henji » Pe Kesä 13, 2008 1:50 pm

En oo kertonu ku yhelle kaverille, ja siitäkin on monta kuukautta. Oon 16, enkä usko että kovin moni jolle kertoisin tajuaisi että tämä on mukavaa ajanvietettä vanhemmillekkin ihmisille. IRLissä en tunne juuri käteen joka olisi kiinnostunut koirista, joten täällä olo on melkein "taivallista".

Vanhemmat ihmettelee miks kattelen niin paljon koirakuvia, istun koneella ym., mutta en oo vastannu suoraan.

Toivoisin että nää hommat tulis joskus paremmin ymmärretyiks. Tarkoitukseni ei ole nyt erotella "hyviä ja huonoja kenneleitä" tai ikäluokkia, mutta totuus on, että nuorilla ala-aste ikäisillä on vähemmän huolliteltuja ja laillisia (kuvien suhteen) virtuaalipaikkoja. Hei eivät harrasta kunnolla kisoja tai kasvatusta vaan hoitajatoimintaa. Hyvin harva tuskin edes tietää että tällainen meidän käyttämämme koiramaailmakin on olemassa! Se miten itse päädyin tänne, olisi kiva joskus saada tietää (=muistaa). :D

Vastaa Viestiin