Noutajien KVA:sta pari juttua, mielipiteitä..?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Viesti
Julkaisija
Melia
Alkupalat

Re: Noutajien KVA:sta pari juttua, mielipiteitä..?

#16 Viesti Kirjoittaja Melia » La Joulu 20, 2008 7:18 pm

Ei uutta titteliä, koska IRL:kin NOME:sta (+ metsästyskokeesta) valioitunut koira on nimenomaan Fin KVA, aina ollut ja aina oleva. Näin on aina metsästyskokeiden kanssa ollut, niin NOME:n, luolakokeiden, ajokokeiden ym. kanssa ja mielestäni näin tulee myös olla.

Boksu
Alkupalat

#17 Viesti Kirjoittaja Boksu » Su Joulu 21, 2008 12:12 pm

Ei uutta titteliä, käyttövalio on käyttövalio, oli käyttö mikä vain. Vain lajeissa, joissa tapa IRL:kin mainitaan (luolakokeissa, maastojuoksussa ja ratajuoksussa, joku muukin..?) on tapana mainita, kannattaa se mainita myös URL.

Minä olen vastaan tällaista tarinasysteemiä. Siitä syystä, että sillä ei loppujenlopuksi ole mitään merkitystä suuntaan tai toiseen. Kaikkien virtuaalikoirat toimivat loistavasti käytännön metsästyksessä. Kyseessä ei ole koiran testaus, vaan ennemmin omistajan lajituntemus ja kirjoitustaitojen testaus. Kuka nämä lisäksi lukee? Joku tuomari? Eikö heillä ole jo tarpeeksi kiire ilman joidenkin esseiden tarkastusta? Jos kyseessä on muutaman rivin mittainen teksti, eikö samantien voitaisi jättää se vaatimatta...

Virtuaalikoiria ei käytetä käytännön metsällä. Niiden ei tarvitse olla terveitä, eikä hyväluonteisia. Niillä ei myöskään tarvitse ole luontaista taipumusta yhtään mihinkään; eiköhän sen todista jo vaikka paimennuskisojen katsominen, jossa esimerkiksi bokserit (jotka eivät kuunaan ole olleet edes paimennuskoirien sukulaisia, vaan metsästyskoiria, sen jälkeen vartio/palveluskoiria) pärjäävät siinä missä bordercollietkin.

Melia
Alkupalat

#18 Viesti Kirjoittaja Melia » Ti Joulu 23, 2008 12:55 pm

Onko suunnitelmissa muuten jotain ylimääräistä käytännön metsästyskoe -luokkaa? Kun tuo ideahan olisi loppujen lopuksi ihan hyvä, jos sen toteuttaisi arpomalla tms, tarinat olisivat liian vaikeita (itekin olen laiska :mrgreen: ).

Ja sitten sellainen asiaan kuulumaton juttu, mutta NOU:hun liittyvä kuitenkin, eli se NOU1 (=hyväksytty noutajien taipumuskoe, jos joku ei tiennyt) ei ole mikään nimeen laitettava titteli, joten älkää ihmiset liittäkö sitä siihen tittelilitanniaan ;) Eli ei kuten Bh, vaan se NOU1 löytyy vain koiran tuloksista. Eihän NOME-tuloksetkaan (esim. ALO1) tule titteleiksi ennen kuin vasta se mahdollinen KVA-titteli :D Oon varsinainen pilkunviilaaja ja toi vaan on jääny ärsyttämään suunnattomasti ja saa repimään hiuksia päästä :mrgreen:

jannu
Vuohenruokaa

#19 Viesti Kirjoittaja jannu » Ti Joulu 23, 2008 2:37 pm

^ kerrotko miksi se ei voi olla siinä? Itse tahdon ainakin nähdä, onko noutaja suorittanut sen. Näkee siis helpommin tittelirivistöstä. Ja mä ainakn aijon pitää ne siinä :'D
I just want this matter in order, so life could begin to shine better.

Susityttö
Höpsö veitikka

#20 Viesti Kirjoittaja Susityttö » Ti Joulu 23, 2008 3:10 pm

^sama juttu kun jannsulla (: Ja sitten, jos kisataan pk'ssa valioksi, niin ainakin haluan pitää NOU1'sen siinä kun tulee sitten kaksi vFIN KVA titteliä nimen eteen.

Melia
Alkupalat

#21 Viesti Kirjoittaja Melia » Ti Joulu 23, 2008 5:04 pm

Se ei vaan kuulu siihen, kuten ei IRL:kään. Ja minä olen niin kaavoihin kangistunut vanhus, että kaikki poikkeava ottaa heti silmään :mrgreen:

jannu
Vuohenruokaa

#22 Viesti Kirjoittaja jannu » Ti Joulu 23, 2008 5:16 pm

tämä kaikki on kumminkin virtuaalista ja kaikkea ei voi vain kopioida irl-elämästä.

Mallaskoala
Turrilan Tukija

#23 Viesti Kirjoittaja Mallaskoala » Ti Joulu 23, 2008 7:10 pm

No mut järkeä saa silti käyttää ;) Ei oo mitään järkeä lähteä tunkemaan koiran titteliriviin tuollaisia, kun ne ei ole edes titteleitä, pelkkiä koulutustunnuksia vaan, eikä niillä siten oo varsinaisesti mitään merkitystä esim. näyttelyiden käyttöluokan kannalta. Tuskin te kaikkia agilityn ym. luokkatunnuksia ja muita myöskään tungette sinne, minne ne ei selkeästi kuulu?

Iivi
Sumopainija

#24 Viesti Kirjoittaja Iivi » Ti Joulu 23, 2008 7:18 pm

^Kyllä multa ainakin löytyy koirien titteleistä tokon koularit ;) Jos joku välttämättä haluaa sinne vaikka sen NOU1-tunnuksen pistää niin onko se keneltäkään pois? Jos ei itse tykkää niin jättää sitten itse laittamatta (:
Sunburn's | Kisaputki Aina Päällä | Yksityiset
Saa pyytää tuomariksi seuraaviin lajeihin: agility, flyball, koiratanssi, mejä, paimennus, palvelus, pelastus ja toko

Melia
Alkupalat

#25 Viesti Kirjoittaja Melia » Ti Joulu 23, 2008 7:45 pm

Periaatteessa "omien" titteleiden kehittäminen ei liene ihan sallittua tai ainakaan suotavaa näin virtuaalisestikaan. Oikeastihan se on sama kuin merkkaisin koiran saamat SERT:it titteleiksi :roll: Mutta ihan sama mitä teette, typerä tapa silti :mrgreen:

Shady
Pohjasakan hämmentäjä
Viesti:

#26 Viesti Kirjoittaja Shady » Ti Joulu 23, 2008 9:32 pm

Iivi kirjoitti:^Kyllä multa ainakin löytyy koirien titteleistä tokon koularit ;)
Se onkin aivan eri asia. Tokon koulutustunnus kuuluukin merkitä titteli riville, mutta tämä NOU1 sitten taas ei.
Olen kyllä aivan samaa mieltä Jonnan kanssa tosta järjettömyydestä.
Miltä sekin näyttäisi jos kaikki tulokset tungettaisiin titteliriville?
Esim. NOU1 ALO1 SchH1 CACIB vFIN MVA huukka buukka
^- Osahan on oikeita titteleitä, mutta näyttäisikö tuokaan niin kivalta, että sinne tungettaisiin kaikki tulokset tuolla lailla? No niiden mielestä se varmaan olisikin hienoa, jotka haluavat vain metsästää koiralleen mahdollisimman pitkää titteli riviä, mutta minun mielestäni se ei ainakaan ole se tärkein vaan se, että mitä titteleitä siellä on. :)
Mutta periaatteessahan tästä on turha kinata, jos joku haluaa tunkea titteli rivilleen turhia merkintöjä niin siitä vaan. Mielestäni tärkeintä tässä asiassa kuitenkin on se, että ihmiset ymmärtävät, ettei se oikeasti ole titteli ja ettei sitä tungeta esimerkiksi näyttely ilmoituksiin. :)
Vuoden Kasvattaja 2013
Vuoden Ratamestari & Tuomari 2013
Vuoden Kennelinpitäjä, Pokaalikahmija & Aktiivikasvattaja 2014
Vuoden Liitonpitäjä 2015
Vuoden Kennelinpitäjä, Ratamestari, Aktiivikasvattaja & Liitonpitäjä 2016
Vuoden Pokaalikahmija, Ratamestari, Ulkoasuntekijä & Aktiivikävijä 2017
Vuoden Liitonpitäjä, Pilkunviilaaja & Ulkoasuntekijä 2018

VFCI - Käräytys - KultsuRinki - VTL - PIVIKO - Virkakoirat - Canis Rabiosi - Vuoden näyttelykoira - Vuoden näyttely PIVIKO

jannu
Vuohenruokaa

#27 Viesti Kirjoittaja jannu » Ti Joulu 23, 2008 10:19 pm

Jonna kirjoitti:No mut järkeä saa silti käyttää ;) Ei oo mitään järkeä lähteä tunkemaan koiran titteliriviin tuollaisia, kun ne ei ole edes titteleitä, pelkkiä koulutustunnuksia vaan
samahan se on ottaa Jk1 tms pois? Nehän on vaan koulutustunnuksia.

Melia
Alkupalat

#28 Viesti Kirjoittaja Melia » Ti Joulu 23, 2008 10:21 pm

Pk-puolen koulutustunnukset on eri juttu, ja NOU1 ei edes ole mikään varsinainen koulutustunnus, vaan ainoastaan merkki siitä, että koira on suorittanut taipumuskokeen hyväksytysti ja siten oikeutettu Fin MVA:n arvoon (mikäli siis 3x SERT kasassa) sekä kilpailemaan NOME:ssa.

Bee
Söi navetan kaksi nautaa
Viesti:

#29 Viesti Kirjoittaja Bee » Ke Joulu 24, 2008 2:59 pm

Ihan hauska idea tuo tarinan kirjoittaminen, mutta en sitten tiedä miten se tulisi toimimaan käytännössä. Olisi toki mahtavaa, jos joku saisi kirjoitettua oppaan ja ihmisit voisivat vieläpä oppia kyseisestä lajista! Samalla myös kirjoitustaidot kehittyisivät. Kuitenkin, itselläni loppuisi aika pian kisaaminen, jos tälläinen sääntö tulisi. Nyt kisoihin osallistuminen on vain koodien täyttelyä eikä siihenkään aina tunnu riittävän aikaa. Saati sitten, jos pitäisi ruveta tarinaa rustaamaan! Myös tuo tuomarointi olisi ongelma. Vaikka tälläinen sääntö toisi takuulla mielekkyyttä ja realistisuutta kisaamiseen, uskon, ettei se tulisi pidemmän päälle toimimaan. Ennen pitkää ihmiset kyllästyisivät tarinoiden kirjoittamiseen ja osallistujamäärät kyseisessä lajissa häviäisivät. Ihan kiiva idea, mutta valitettavasti en kannata.
but i'm lost, crushed, cold and confused

[/size]

neean
Söi navetan kaksi nautaa

#30 Viesti Kirjoittaja neean » Pe Joulu 26, 2008 6:32 pm

Mun mielestä toi tarina juttu ei ole kauhean hyvä juttu. Kun noita valioita on niin vähän ja musta tuntuu et jos pitää alkaa jotain tarinaa kirjottelee ne vähentyy entisestään. Kyllä mää ihan sillei välillä tykkään raapustella tekstejä, ja esim. luonteen onnistuu ihan hyvin, mut toi ei siltikään kuulosta musta hyvältä. Ja sitte niistä tarinoista tulis melkein aina samanlaisia omien koirien kohdalla, koska ei pakosti keksi niin montaa erillaista tarinaa jos koiria on vaikka 4, jotka ovat valioitumassa. Ja muutenkaan miten ne arvostellaan ? Voiko sen tarinan perusteella 'hylätä' se valioituminen ..?

Joidenki mieleen varmaan ihan kiva, erillainen ja piristävä juttu kisautukseen, mutta mulla ei ainakaan ole tuollaiseen kiinnostusta, eikä varmaan aikaakaan :/

Vastaa Viestiin