Noutajien KVA:sta pari juttua, mielipiteitä..?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Viesti
Julkaisija
Synphony
Alkupalat

Noutajien KVA:sta pari juttua, mielipiteitä..?

#1 Viesti Kirjoittaja Synphony » Su Elo 10, 2008 5:12 pm

Toivottavasti tämäkin on nyt oikeassa osoitteessa, ihan ole vielä perillä näistä kaikista jutuista... Laitoinkin tästä jo juttua tuonne vSNJ:n vieraskirjaan (asia harkinnassa), mutta kyselen nyt teidän muidenkin mielipiteitä, toivottavasti yhdistyksen ylläpitäjät ei suutu ;)

Okei, olen vasta uusi täällä jne, mutta IRL olen noutajaharrastaja ja nyt olen noita vSNJ:n sivuja tutkaillut ja tuota käyttövalion arvon saavuttamista olen alkanut miettimään. IRL:hän noutaja ei voi saada KVA-titteliä pelkkien NOME- ja näyttelytuloten perusteella. Siihen vaaditaan lisäksi yksi päivä käytännön metsästyksessä niin, että virallinen tuomari on sitä mukana valvomassa ja koiran toimintaa käytännössä seuraamassa. Itse ainakin haluaisin saada tämän systeemin mukaan myös virtuaalimaailmaan. Ja sitten siitä, miten se käytännössä toteutettaisiin.

Mielestäni paras tapa olisi ns. tarinaversio. Tuomari antaisi omistajalle/ koiran ohjaajalle sellaisen tiivistetyn pohjan, jossa kerrottaisiin ammuttujen lintujen määrä, samoin ohiammuttujen ja haavakoiden ja sen että putoaako lintu maalle vai veteen. Tämän perusteella sitten kirjoitettaisiin tarina (ei tarvitse tod. olla mikään romaani), missä kuvailtaisiin koiran käyttäytymistä ja työskentelytapaa. Näin voitaisiin saada hiukan parempi kuva koiran työskentelystä ja osoitettaisiin myös se, että koiran omistajat oikeastikin tietävät jotain lajista sekä noutajan tavasta työskennellä (koiran omistaja-ohjaaja voi olla mukana vain ohjaamassa, ei tarvitse itse ampua, eli kuten IRL). Mielestäni tämä tapa olisi hyvä ja realistisempi mitä nykyinen "ykköstulokset voittajasta ja valioksi" -versio.

Itse en pitäisi tapaa liian vaativana koiran omistajille enkä tuomareille. Valioita ei kuitenkaan tule kymmentä päivittäin muutenkaan ;)

Kertokaahan jotain mielipiteitä asiasta ja saa toki teilatakin.

Susityttö
Höpsö veitikka

Re: Noutajien KVA:sta pari juttua, mielipiteitä..?

#2 Viesti Kirjoittaja Susityttö » Su Elo 10, 2008 5:42 pm

En tiedä miten toimis, jos on jotain sellasia, jotka ei oo IRL lajiin tutustunut niin pahahan se on pelkän tuomarin tiivistetyn pohjan mukaan kertoa. Itse en ainakaan osaisi :D

Synphony
Alkupalat

#3 Viesti Kirjoittaja Synphony » Su Elo 10, 2008 6:04 pm

Periaatteessahan koira tekee tuossa samoja asioita mitä NOME:ssakin, mutta esim. NOME:ssa loistavasti pärjäävä koira voi olaa käytännössä täysi susi ja toisinpäin. Siksi olisikin tärkeää ottaa selville koiran toimivuus myös käytännössä. Ja homma ei ole vaikea, jopa minä olen homman sisäistänyt :mrgreen: Periaatteenahan on vain selvittää koiran peruskäytös sinä aikana kun mitään ei tapahdu ja silloin kun se huomaa että on tosi kyseessä. Nouto-ote ja -into ovat myös tärkeitä tekijöitä, mutta koiran täytyy osata myös käyttää aivojaan -> liika into voi pilata koko suorituksen. Koiran tulee myös osata käyttää nenäänsä lintuja hakiessa, mennä veteen ilman epäröintejä ja kantaa lintu oikeaoppisesti ohjaajan käteen. Ja suorituksen jälkeen koiran on tietysti osattava rauhoittua ja odottaa seuraavaa toimintatilannetta. Missään nimessä koira ei näinä odotusaikoina saa olla häiriöksi, vaan sen täytyy osata kulkea hiljaa ja huomaamatta ohjaajan lähettyvillä, riistaa säikyttelemättä. Koiran hallinta on tietysti ensisijaisen tärkeä seikka, joten tottelevaisuuden täytyy olla kunnossa, mutta mitään ToKo-seuraamista ei todellakaan tarvita. Ja kokeen arvostelunahan on vain hyväksytty/ hylätty.

Itseasiassa NOU/NOME ja käytännön metsästys ovat sellaisia lajeja, että jokaisen noutajan pitäisi selvitä niistä ihan kylmiltäänkin ilman harjoittelua, ainakin jotenkin. Yleensä se ongelmatekijä löytyykin sieltä hihnan toisesta päästä :mrgreen: Nykyään tosin on paljon myös täysin riistavietittömiä noutajia (erityisesti näyttelylinjaisissa kultsuissa, eikä tämä ole mikään rodun mollaus) eikä se homma enää olekaan niin itsestään selvää...

Täältä voi lukea hiukan lisää, jos kiinnostusta riittää: http://www.noutajat.com/harrastukset/ha ... ounome.htm

Olisihan se hienoa että rotua virtuaalisesti harrastavat tietäisivät jotain koirasta myös käytännössä ja mielestäni tämä olisi hyvä tapa tutustua siihen. Ja kuten IRL, niin myös virtuaalimaailmassa voi kysyä neuvoa muilta, jos jotain on epäselvää.

Svea
Vuohenruokaa
Viesti:

#4 Viesti Kirjoittaja Svea » Su Elo 10, 2008 9:27 pm

Itse siis kasvatan virtuaalisesti kultaisianoutajia ja harrastan niiden kanssa näitä kokeita, joten halusin tulla ilmaisemaan pienen mielipiteeni.

Osittain olen tämän puolella, mutta myös tätä hieman vastaan. Toisaalta siis tarinan kirjoittaminen kuulostaa oikein kivalta puuhalta, kirjoittaminen on kivaa jne, mutta itse mietin vain, että kyllästyisinkö siihen kirjoittamiseen ja menisikö minulta maku siihen puuhaan hieman turhankin nopeasti, jolloin näihin kilpailuihin osallistuminen jäisi juuri sen tarinan kirjoittamisen takia.

Tällä hetkellä tuolta valiolistalta löytyy 19 koiraa, joka on aika pieni määrä verrattuna esimerkiksi paimennukseen ja agilityyn, joten hidastaisiko mahdollisesti tuo kirjoittaminen tuota valioitumista sitten entisestään? Kilpailujakaan ei järjestetä esimerkiksi ihan niin usein kuin agilityssä, koiratanssissa, tokossa jne, joten hyväksyttyjä tuloksiakaan ei tietysti tule siihen samaan tahtiin, enkä mielestäni turhan nopeasti ole koirieni kanssa päässyt valioitumaan, kun omista koiristani yksikään ei ole päässyt vielä sinne asti.

Itse saattaisin myös ehdoittaa sitä, että tälle käytännön metsästyskokeelle tekisi oman luokkansa, jonka koiran tulisi suorittaa hyväksytysti näiden muiden luokkien jälkeen, jossa sitten ihan kylmän viileästi arvottaisiin, että mitkä koirakot pääsevät läpi ja mitkä eivät. Esimerkiksi jos tuohon käytännön kokeeseen otetaan 20 osallistujaa -> arvotaan koneella osallistujat sekaisin ja esimerkiksi 8 ensimmäistä pääsisi siitä läpi tms.

Synphony
Alkupalat

#5 Viesti Kirjoittaja Synphony » Ma Elo 11, 2008 6:07 am

Itse henkilökohtaisesti ainakin arvostan enemmän sellaisia valioita, joiden eteen saa nähdä hiukan vaivaakin. Ja tuosta tarinaversiosta vielä sen verran, että sen ei siis tarvitse olla mikään romaani tai varsinainen "tarina", vaan joku sellainen testityyppinen, että oikeasti tietääkin jostain jotain, eikä tähänkään mitään täydellistä tietotaitoa lajista tarvita. Henkilökohtaisesti ainakin hiukan ärsyttää, että tulokset on pelkästä arpaonnesta kiinni. Ja kuten Svea sanoitkin, valioita ei vielä ole montaa, joten en usko että tämä muoto sitä valioitumista juurikaan hidastaisi. Ja itse ainakin haluaisin tietää koiran käyttäytymisestä nimenomaan käytännön metsällä, käyttökoiriin kun painotan.

Toki tuon käytännön metästyksen voisi jotenkin arvontanakin järjestää, mutta mielestäni siinä tapauksessa kyseisen luokka pitäisi järjestää ihan omana päivänään ja tyyliin max. 5 koiralle, sillä IRL:hän kyseisissä tapahtumissa on mukana vain se yksi koira, minkä toimintaa seurataan.

Mallaskoala
Turrilan Tukija

#6 Viesti Kirjoittaja Mallaskoala » Ma Elo 11, 2008 8:58 am

Tarinamuotoinen koe on ihan ok, mutta entäs me, jotka ei tiedetä metsästyksestä mitään? Ja kumminkin omistetaan (ok, mulla ei kyllä ole) vaikka virtuaalinen kultainennoutaja, ja haluttaisiin sen kanssa kisata? Olisiko idean kehittäjä (tai joku muu) valmis kirjoittamaan oppaan, jonka pohjalta myös me mitään tietämättömät osattaisiin kirjoittaa tarina, jolla on mahdollista menestyä?
Muuten ihan hyvä, mut tuon kaltainen koetyyppi muuntuu helposti muotoon, jossa se suosii liikaa lajia IRL-harrastavia.

Synphony
Alkupalat

#7 Viesti Kirjoittaja Synphony » Ma Elo 11, 2008 10:25 am

En itsekään ole mikään varsinainen metsästyksen harrastaja, NOME:a on tosin oman koiran kanssa tullut treenattua ja koira(t) toimii kyllä käytännössäkin, mutta minä en sitä asetta käytä, joku turvallisuusraja sentään :mrgreen: . Periaatteethan ovat käytännön työssä samat mitä mitä NOME:ssakin ja samoin arvosteluperiaatteet/ seurattavat asiat. Henkilökohtaisesti olen valmis tarvittaessa kirjoittamaan jonkun perussepustuksen siitä, miten koiran tulee käyttäytyä ja mitä siltä metsästyksessä vaaditaan ja seurataan. Tarkoituksena ei ole suosia IRL-harrastajia ja mielestäni tällaisesta koemuodosta voisi lajia harrastamattomat päinvastoin oppiakin jotain ;) Ja itse ainakin olen valmis vastaamaan kysymyksiin parhaani mukaan.

Mallaskoala
Turrilan Tukija

#8 Viesti Kirjoittaja Mallaskoala » Ma Elo 11, 2008 10:48 am

Synphony kirjoitti:Henkilökohtaisesti olen valmis tarvittaessa kirjoittamaan jonkun perussepustuksen siitä, miten koiran tulee käyttäytyä ja mitä siltä metsästyksessä vaaditaan ja seurataan. Tarkoituksena ei ole suosia IRL-harrastajia ja mielestäni tällaisesta koemuodosta voisi lajia harrastamattomat päinvastoin oppiakin jotain ;) Ja itse ainakin olen valmis vastaamaan kysymyksiin parhaani mukaan.
Tätähän se parhaimmillaan olisi :)
Mutta ymmärrettävästi laji on varmaan aika monelle vieras, eli jos lähdette tätä projektia toteuttamaan (mikä tietysti on varmasti varsin toivottavaa), niin kannattaa varautua siihen, että asiat saa selittää ihan alkeista lähtien ja kymmenellä eri tavalla, ennen kuin ne tulevat täysin ymmärretyiksi.

Ideanahan esim. http://koti.mbnet.fi/anssi27/koty/index ... udat_rak_a tuo on loistava opas, etenkin tuo "Käytännön termejä tuomareille" on osio, jollainen olisi varmasti hyödyllinen tässäkin tapauksessa, sellaisen pohjalta se oman selostuksen kirjoittaminen olisi varmasti helpompaa.

Kuunsirppi
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

#9 Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi » Ma Elo 11, 2008 12:20 pm

Tuo idea olisi kyllä erittäin hyvä, saadaan vähän jotain lisää lajiin. Itse en tiedä IRL-NOME-kokeista ja niiden säännöksistä paljoa mitään joten kannattaisi ehkä kirjoittaa joku sellainen sivu missä lukee tarkat ohjeet, koska sen jälkeen kun 10 ihmistä on käynyt kysymässä melkein samoja asioita, voi tuntua aika turhauttavalta selittää niitä vielä muutamalle heebolle, joka ei ole vielä kuullu asiaa. Mutta kannatan :D
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä

Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.

Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.

Synphony
Alkupalat

#10 Viesti Kirjoittaja Synphony » Ma Elo 11, 2008 12:34 pm

Hienoa ettei kokanaan ole ideaa tyrmätty :D

NOME/ käytännänkin metsästys on siitä yksinkertainen laji, että siinä ei harrasteta minkäänlaista pilkunviilaamista. Eli mitään pitkää sääntölitanniaa/ ohjeistusta ei sillä tavalla ole kuin nyt vaikkapa ToKo:ssa tai PK-lajeissa.

Voisin kokeilla tehdä jonkin alustavan informaation kyseisestä lajista (käytännön metsästyksestä noutajan kanssa siis lähinnä, ei niinkään NOME:en painottaen, mutten toki sitä unohtaenkaan) tai oikeastaan lähinnä siitä, mitä koiralta siinä odotetaan.

jannu
Vuohenruokaa

#11 Viesti Kirjoittaja jannu » La Elo 16, 2008 2:45 pm

En tykkää ideasta, että kirjoitetaan tarina tuosta jutusta : DDD muutenkin tulee aika hankalaksi varmaan ;s Virtuaalimaailmassa ei aina tarvitse olla kaikki kuin irl, ja sen takia url on paljon helpompaa;o
I just want this matter in order, so life could begin to shine better.

Shady
Pohjasakan hämmentäjä
Viesti:

#12 Viesti Kirjoittaja Shady » Ke Elo 20, 2008 10:48 pm

Iha kiva idea toisaalta, mutta mielestäni rupeaa hieman liikaa tavoittelemaan todellisuutta.
Minulla heräsi semmonenki kysymys, että miten tuomarit sitten päättävät mitkä koirat/tarinat hyväksytään ja mitkä ei? Kun tuskin ketään rupeaa tarinassaan sanomaan, että koira oli aivan surkea. Vai tarkoittaisiko tämä sitten vain sitä, että kun tarinan kirjoittaa niin pääsee automaattisesti valioksi? Aika hankalaksi/epämääräiseksi menee minun mielestäni.
Hauska idea, mutta en kannata.

En tiedä millä mielellä muut ovat täällä URL:ssa kenneleitään pitämässä ja koiriaan kisaamassa. Minulle se on vain ollut ajanvietettä, josta ei pääse enää eroon. Mulle se ei ainakaan koskaan ole ollut semmoista, että yrittäisin oppia lajeista jotain, koska säännötkin ovat niin erinlaiset kuin IRL niin alku aikoina se vain sekoitti päätäni, kun rupesin URL liittojen sääntöjä tuputtaa IRL harrastuksiinkin.
Vuoden Kasvattaja 2013
Vuoden Ratamestari & Tuomari 2013
Vuoden Kennelinpitäjä, Pokaalikahmija & Aktiivikasvattaja 2014
Vuoden Liitonpitäjä 2015
Vuoden Kennelinpitäjä, Ratamestari, Aktiivikasvattaja & Liitonpitäjä 2016
Vuoden Pokaalikahmija, Ratamestari, Ulkoasuntekijä & Aktiivikävijä 2017
Vuoden Liitonpitäjä, Pilkunviilaaja & Ulkoasuntekijä 2018

VFCI - Käräytys - KultsuRinki - VTL - PIVIKO - Virkakoirat - Canis Rabiosi - Vuoden näyttelykoira - Vuoden näyttely PIVIKO

jeanne
Nakkisotilas

#13 Viesti Kirjoittaja jeanne » La Elo 23, 2008 9:38 am

En nyt jaksanut tehdä tästä omaa topikkia, mutta jos kaipaatte realistisuutta niin noutajajärjestön sivuilla voisi mainita, että NOU1 ei ole titteli, joka laitetaan koiran nimen eteen. Joskus näyttelyissä kun olen arvostellut esim. tollereita niin tuo on vaan useiden koirien kohdalla pistänyt silmään.

Jenna
Kanada

#14 Viesti Kirjoittaja Jenna » Pe Joulu 19, 2008 11:55 am

Ilmeisesti sinä olet tätä vSNJ:n vieraskirjassa myös ehdottanut? =) Silloin lupasin asiaa harkita, mutta taitaa mennä hieman hankalaksi. Itse harrastan koirani kanssa NOU/NOME (vielä kun se prkl Mette taipuisi niin kisaisin myös nome puolella :mrgreen: /ot)

Mutta URL tämä menee hieman hankalaksi järjestää, koska on niitä jotka IRL elämässä ei omista koiraa ollenkaan tai täysin eri rotuisen jonk atakia ei välttämättä osaa kertoa edes mikä on taipumuskoe saati sitten nomea. Muuten idea oli oikein loistava!

Mutta jos tulee jotain muuta tai muokkausta tuohon ehdotukseen niin antaa tulla kaikki ideat ja muut otetaan vastaan =)

jannu
Vuohenruokaa

#15 Viesti Kirjoittaja jannu » La Joulu 20, 2008 6:43 pm

Vielä lisää tähän aiheeseen, olisiko mahdollista saada nomevaliolle joku toinen titteli? Nimittäin vfin kva menee sekaisin pk kvan kanssa .'s Vaikeaksi menee kun ei sitten tiedetä onko koira nome tai pk valio.
I just want this matter in order, so life could begin to shine better.

Vastaa Viestiin