Turrila 6.0 (?), mitä tapahtui

Risut ja ruusut, kehitysehdotukset ja muu laudan toimintaan ja ylläpitoon liittyvä.
Viesti
Julkaisija
Timberwolf
Höpsö veitikka

Turrila 6.0 (?), mitä tapahtui

#1 Viesti Kirjoittaja Timberwolf » Su Kesä 25, 2017 5:29 pm

Hiphei uusi Turrila on auki! Koska oon työstänyt tätä pää höyryssä kolme päivää, mun on pakko oksentaa ulos kaikki ajatukseni aiheesta, jotta saan homman purkkiin lopullisesti. :D

Ja todettakoon, että insinöörit totisesti toimivat kahvilla. Ekana päivänä homma toimi, kun olin juonut kahvia; tokana päivänä en juonut sitä tippaakaan ja kaikki meni myttyyn ja kolmantena päivänä minä ja iso turrimukillinen tummapaahtoa teimme työvoiton!

Lyhyet speksit:
phpBB:n versio: 3.2.0
Sivutilan ja domainin uusi hinta: n. 53 e/v
Kapasiteetti: Lähes kaiken pitäisi olla rajatonta
Ulkoasu: Tehty 3.2.0:lle tarkoitetun SubSilver-teeman päälle käyttäen Vaaksin ja Rotan alkuperäistä v. 2008 tekemää ulkoasua.
Korjaukset: Hakutoiminto ja "Muista minut".
HTTPS-juttua/suojattua yhteyttä ei tehty (ainakaan vielä), sillä se vaati osoitteen siirtymisen ja muokkauksia mm. tietokannan asetuksiin. Jätetään hautumaan.

Tämä on jo niin miljuunas versio, ettei kukaan pysty laskuissa;
  1. Depsun Turrila
  2. Invisionfree
  3. Eka Karvaturrit.net
  4. Vara-Turrila
  5. Sikakallis Karvaturrit.net
  6. Tämä nykyinen!
Jotta kukaan ei voi väittää jääneensä pimentoon asioista, niin nyt saatte seikkaperäisen selostuksen siitä, mitä tapahtui.

Joskus touko-kesäkuussa Rotta sanoi turrichatissa, että foorumille pitäisi tehdä jotain, kun siinä oli alkanut esiintyä ongelmia ja lähes 300 euron vuosikustannuskin alkoi tuntua kohtuuttomalta. Minä olin heti käsi ojossa, että VOIN AUTTAA, SANO VAIN, MITÄ VOIN TEHDÄ (ilman haluja ruveta varsinaiseksi ylläpitäjäksi toimhuom.). Jätettiin asia hautumaan ja muutama viikko sitten lähetin muutamalle valitulle sivutilan ylläpitäjälle sähköpostia, jossa esitin foorumin vaatimukset ja kysyin, mikä heidän peruspaketeistaan olisi riittävä. Saatiin vastaus peräti kahdelta taholta niistä neljästä/viidestä, joille lähetin sähköpostia. :D

Parin mailin ja Rotan kanssa käydyn pohdinnan jälkeen laitoin uuden sivutilan tilaukseen ja pyysin siirtämään myös osoitteen samaan pakettiin. Sivutila + domain siirtyvät takaisin Rotalle, kunhan tässä ehdin perehtyä asiaan. Neuvoteltiin Rotan kanssa sopiva ajankohta käyttökatkolle, jotta olisi tarpeeksi aikaa puuhata, mutta ei kuitenkaan jouduttaisi odottamaan kamalan kauan osoitteen siirtymistä. Lopulta katko alkoi torstaina 22.6. ja päättyi tänään sunnuntaina 25.6., kun olin lauantai-iltana saanut homman purkkiin. Täydellinen ajoitus siis!

Itse foorumin siirron kanssa oli aikamoinen tappelu, sillä rakas Turrilamme täyttää noin 1,5 GIGAtavua tietokannasta. Sellaisen tietomäärän siirtely ja pyörittely on hieman aikaavievää, vaikka kuinka osaisi käyttää komentoriviä. Etenkin, jos tietokannan backupissa on ääkkösongelma. :lol: Samoin phpBB:n version päivittäminen on, no, haastavaa, kun päivitettävää on paljon. Lopulta tein versiopäivitykset asteittain järjestyksessä: 3.0.1 -> 3.0.4 -> 3.0.14 -> 3.1.10 -> 3.2.0. Puoliksi Installatronilla (helpompi php-tiedostojen päivitys) ja puoliksi käsin (tietokannan päivitys ei toiminut Installatronilla). Näin meillä on Installatronin "hallitsema" foorumi, josta otetaan backup joka päivä, viikko ja kuukausi! Eli foorumin pitäisi olla hyvässä turvassa. Ja uusi backup korvaa vanhan, eli meillä on olemassa kolme backupia eikä viittäsataatuhatta.

Turrilan vanha ulkoasu ei edes voinut toimia tällä uudella alustalla, sillä phpBB:n ulkoasut eivät ole yhteensopivia pääversioiden kanssa ristiin (eli 3.0/3.1/3.2). Tämän takia myös ulkoasu piti vaihtaa, mutta päätettiin Rotan kanssa pitää toistaiseksi tämä vuodesta 2008 palvellut leiska. Krediitit siitä siis Vaaksille ja Rotalle, mutta kiitän itseäni siitä, että jaksoin vääntää rumasta SubSilveristä "tarkista elementti" -työkalulla lähes samanlaisen kuin mitä vanha ulkoasu oli. :lol: Pieniä bugeja ulkoasusta vielä löytyy ja niitä voi ilmiantaa vaikka tähän topiciin kuvakaappausten muodossa.

Eipä tässä kai muuta. Minä palaan nyt takaisin riviturrilaiseksi (joku hauska arvonimi olisi kyllä kiva!) ja toivottavasti elomme Turrilan kanssa jatkuu jälleen seesteisenä.
Kuva

Vuoden avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017
Vuoden lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010
Vuoden kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017
Vuoden avatar 2015
Vuoden liitonpitäjä 2017

Rotta
Todellisuuden Avokämmen
Viesti:

Re: Turrila 6.0 (?), mitä tapahtui

#2 Viesti Kirjoittaja Rotta » Su Kesä 25, 2017 6:13 pm

En jaksa nyt huumattuna käydä läpi kaikkia omia tekemisiäni tässä joita vastoin kaikkia oletuksia olen tehnyt, mut yhtenä muutoksena moderaattorit on tän uudistuksen myötä poistettu. Lähes kukaan heistä ei käy enää foorumilla ja koska se ei ole edes mitenkään näkynyt täällä ettei moderaattorit ole olleet lainkaan paikallakaan, totesin että turha roikuttaa niitä.

Ulkoasu tulee muuttumaan kunhan saan siihen liittyviä asioita selväksi, ei kuitenkaan kannata henkeä pidätellen odottaa.

"Keskustelun herättäminen vaatii sen, että jonkun on pantava itsensä likoon ärsyttääkseen muita."
- Helena Suni

http://sarjatuli.net

käpy
Ammattimouhoaja

Re: Turrila 6.0 (?), mitä tapahtui

#3 Viesti Kirjoittaja käpy » Ma Kesä 26, 2017 3:03 pm

Tää näyttää hyvältä. Iso kiitos teille ahkerille!
vuoden nimimerkki 2011 & 2015

Vastaa Viestiin